fbpx

Med denna blogg vill jag spegla och ge tillbaka sånt som har berört mig starkt och positivt. Det kan vara en spaning, en företeelse, en insikt, en reflektion eller bara en tanke om världens tillstånd eller möjligheter. Jag vill ge positiva tankar men utan att vara klämkäck. Jag vill peka på de goda krafterna och de goda människorna utan att glömma det mörker som finns både inom oss och runt oss. Jag vill se hjältarna som orkar, vardagsmänniskan som fortfarande vill och de passionerade människorna som vågar göra skillnad. I det lilla. Och i det stora. För någon annan. För en bättre värld. 

Hoppas du kan få med dig något tänkvärt. Återkoppla gärna via mail till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Jag kommer, i alla fall inte i början, ha någon kommentarsmöjlighet till bloggen men jag lovar att svara på mail och även dela med mig av dina tankar. Om du vill.

 

MARS/APRIL 2023. AI, AI, AI! Varningsropen skalla! Finns det jobb åt alla? Kommer det finnas plats för människan i framtiden då AI blixtsnabbt kan skriva texter, musik och skapa bilder? Som ofta är fantastiska. Lösningen och möjligheten för människan är att lära sig hantera och dra nytta av den nya tekniken men se till att den blir en resurs för den egna identiteten. Starka varumärken är starka personligheter. Nyckeln är alltså att fortsätta bygga sin personlighet, sin identitet, sin karisma och sitt positiva rykte. Helt enkelt bli mer människa. Mycket mer.

JANUARI/FEBRUARI 2023. Vilka fantastiska möjligheter. Skrik och panik. Inflation. Krig. Elpriserna rusar. Elbrist. Statsministern varnar för lågkonjunktur och arbetslöshet. Och Sveriges nya finansminister spär på med mörka framtidsutsikter. Låt dig inte luras! Nuläget är en helt underbar chans för den som ser möjligheten. Du? De flesta blir jätterädda, riskminimerar och ligger lägre än en sjunken båt. Och missar chansen att flytta fram sina positioner. För så här är det. När de flesta bara avvaktar står fältet fritt för den som vågar ta initiativ och tror på framtiden. Drakar lyfter bäst i motvind. Det går inte att bromsa sig upp i en uppförsbacken. When the going get´s tough, the tough get´s going. Vill du nå toppen så är det dags att börja klättra. Vill du lyfta i motvinden är det dags att får din varumärkesdrake att flyga. Nu!

NOVEMBER/DECEMBER 2022. ”Han förstörde ju hela utbildningen med sitt snack”. ”Hon måste ju vara helt j-a slut i huvudet”. ”Hur kan man ha på sig något så där fult” … Så där håller vi på. Du. Jag. Och många andra. Vi dömer, betygsätter och kritiserar. Varje dag. Till vilken nytta? Varför? Varför går vi runt och retar oss på andra? Ditt energiförråd är begränsat. Din tid är begränsad. Negativa tankar tar både tid och energi. Välj ljuset! Varför ska du låta det negativa ta kraft av det som kan leda dig framåt? Så. Sluta gnäll och sluta döma andra. Det inte bara tar din energi utan det förgiftar även din själ. Att gnälla är som att gunga, du har något att göra men du kommer ingenstans. Träna dig på att alltid fråga dig dessa tre frågor innan du dömer eller är kritisk. Är det sant, snällt, nödvändigt?

SEPTEMBER/OKTOBER 2022. Är det något vi med säkerhet vet är att tiderna förändras. Och att det går i en rasande fart. Det innebär att vi måste vara beredda på att hela tiden utvecklas och möte nya tiders krav och förväntningar. Om vi inte ska köras över av tidens storm. Då krävs det att du har kraft och förmåga att tänka och agera kreativt. Utan att förlora kontakt med din kärna och dina grundvärderingar. Men hur gör man för att bygga en grund för sin och gruppens kreativitet. Vad krävs? Har du gått på myten om kreativitet? Många tror att den kreative personen är en självständig, sprudlande, påhittig person som bara sprutar ur sig nya idéer i en aldrig sinande ström. Fel, fel, fel. Jag är övertygad om att alla människor är kreativa med rätt förutsättningar. En enormt viktig ingrediens för kreativitet är trygghet. Men det räcker inte att bara skaffa gossiga nallebjörnar. Det krävs mycket mer än så.

JULI/AUGUSTI 2022. Varför reagerar du som du gör? Varför beter du dig som du gör? Egentligen. Allt det du säger och gör påverkar dig själv och ditt varumärke. Allt du tänker påverkar dig själv och ditt varumärke. Och alla delarna hänger ihop och påverkar varandra. Vad händer när du blir trängd i en situation? Reagerar du med stress, ilska och otrevligt beteende. Men i en liknande situation, i mötet med en annan människa så tar du det lugnt och blir inte alls upprörd och aggressiv. Hur kommer det sig? Var sitter skillnaden som gör skillnaden? Handlar det om dig, den andre eller något i just situationen. Hur medveten är du om dina känslor och reaktioner? Vet du var de kommer ifrån och kan du styra dem? Går de att styra? Vill du styra dem? Ditt förhållningsätt till omvärlden avgör hur du möter den och hur du blir bemött. Här är de tre synsätt som du behöver definiera om du vill ta kontroll över ditt liv.

MAJ/JUNI 2022. Det blir alltid som man tänker. Tankens kraft är enorm. Förändra dina tankar och du förändrar ditt liv. Se möjligheter och inte problem när svårigheterna uppstår. Se att du är ett vandrande mirakel bara genom att finnas till. Se att du har en oändlig potential. Våga släppa sargen, ta risken, satsa på din dröm. Det finns så många skyddsnät och möjligheter att välja nya vägar så du behöver inte vara rädd. Du överlever, det går fler tåg, det finns många nya vägar att ta. På varje problem och utmaning finns det tusen vägar till lösning. Det handlar om att orka. De här orden är för mig både energi-ord och ledstjärnor. Men det gäller att se dem, göda dem och föda dem. Träning ger färdighet.

MARS/APRIL 2022. Problem, utmaning eller kris? Som företagare vet vi att varje dag är fylld av utmaningar men vi kallar dem möjligheter. Chanser till förbättringar. Om vi håller huvudet kallt och jobbar på. Om vi vågar se lösningar istället för problem. Om vi inte låter oss nedslås. Det mesta går att lösa om vi har rätt stöd, rätt verktyg och rätt attityd. Men ibland kan det kännas som krisen mer går över i katastrof. Plötsligt blåser det både motvind och är uppförsbacke. Samtidigt som en lavin kommer emot oss. Ukraina, Ryssland, inflation och räntechock. Samtidigt. Då kan du lära av den amerikanska arméns enligt grundstruktur i krislägen. Den lyder: I FÖRVIRRING OCH KRIS. 1. Get people together. 2. Structure tasks. 3. Focus on future. Den kan rädda både ditt företag och ditt varumärke.

JANUARI/FEBRUARI 2022. Varför är vi så stressade? Behöver verkligen allt vara klart imorgon? Sällan. Lär dig istället att göra mer genom att göra mindre. Lär dig reflektera. Lär dig säga nej. Lär dig de små stegens magi. Det kommer både du, ditt varumärke och din framgång ha nytta av. Lösningen har många namn. Uthållighet, seghet, fokus, grit … är bara några. Tänk dig att du var ett ekollon. Vad skulle du behöva för att växa? Rätt jordmån, lagom mängd sol, lagom mängd regn, lagom mängd skugga. Och inte minst. Tid. Det tar tid att växa. Det tar tid att bygga relationer. Det tar att lära sig goda vanor. Det tar tid att bygga varumärken. Och det är lätt att köra i diket.

November/december 2021. Syns du inte finns du inte. Det är den nakna, enkla och för många skrämmande sanningen. Det är den enskilt största anledningen till att alldeles för många duktiga företagare inte får ut sitt budskap. De syns inte. Tyvärr! Men scenen finns alltid där. Men du måste kliva upp på den för att synas. Och vara inressant och relevant. Och vältränad. Inom artist- och musikkretsar finns det ett uttryck som är tänkvärt. Det lyder ”80% av framgången handlar om att vara där”. Var då frågar sig då den skeptiske. Svaret är, var där det är viktigt att du syns och verkar. I realtid och i digitaltid. Länge. I flöden. Regelbundet. Uthålligt. Vill du bli trovärdig och attraktiv är detta ett måste. Det är genom att vara närvarande som du har chansen att bygga ditt varumärke och hållbara relationer. Gör det, det är du värd. Här har du fem enkla basala tips.

SEPTEMBER/OKTOBER 2021. Konkurrensen hårdnar. Stressen breder ut sig. Kraven på leverans ökar. Det är lätt att tappa fotfästet i dessa tider. Men det finns lösningar. Du och ditt varumärke behöver vila och känna sig tryggt i sitt sammanhang. I samhället. I världen. I ditt hjärta. Det pratas mycket siffror, lönsamhet och mål men många missar ofta att hitta, bevara och utveckla sin meningsfullhet. Sitt varför. Sitt syfte. Det gäller både individ och organisation. Varför finns vi till? Varför ska vi gå till jobbet även fast vi inte tjänar en krona? På vilket sätt gör vi världen lite bättre? På vilket sätt gör du världen lite bättre? Det finns ett begrepp som sammanfattar detta. Det kallas Kasam. Har du koll? Här får du fem tips och checkpunkter som du kan använda för att synliggöra din egen meningsfullhet, bygga styrka och motverka stress.

Juli/augusti 2021. Vill du kontrollera och utveckla ett starkt varumärke? En del tror att det är jättekrångligt men det är faktiskt ganska enkelt. Men du behöver veta vad du gör. Här är tre områden du behöver ha full koll på. Jag kallar dem för pelare i allt varumärkesbyggande. Pelare som ger dig stadga och stöd för all verksamhet. De är mer än bara ord, de är guldgruvor som du kan gräva i, använda som drivkrafter, riktmärken och checklistor. Är du tillräckligt aktiv inom varje område? Utvecklar du dem ständigt? De flesta är det inte. Tyvärr. Idag kräver verklighetens hastighet och brus mer av oss. Mycket mer. Varje dag. Vårda och utveckla dina tre pelare. Det gör dig stark och bygger ditt varumärke.

30/6 2021. Surt surt surt. Ont ont ont. Deppigt deppigt deppigt. I efterdyningarna av fotbolls-EM så fick vi svenskar återigen lära oss att bita i det sura äpplet och se hur nederlaget grinar oss i ansiktet. Surt, ont, deppigt. Så känns det att förlora och så måste det få kännas. Ett tag. För efter det så kallade misslyckandet finns det lärdomar att vinna, erfarenheter att dra och kraft att hämta. För dig som brinner och tror. Det enda egentliga misslyckandet är om man slutar och ger upp. Det gäller fotbollsspelare och det gäller företagare som bygger varumärke. Men du som fortsätter och drar lärdomar av dina så kallade misslyckanden kommer att gå långt. Vänd dina förluster till segrar. Vänd surt till sött. Här har du sex tips på hur du kan tänka.

30/4 2021. Gör inte samma stora misstag som många småföretagare. De splittrar sig och vill både berätta och sälja för mycket. Här kommer 4 tips på hur du kan använda dig av varumärkestänkandet för att både ha kakan kvar och äta den. Att bygga varumärke är ingen lek. Samtidigt som det gärna får vara en lek. Lust, glädje och drömmar är viktiga drivkrafter som många tappar bort i den allmänna stressen. Tyvärr gör många duktiga entreprenörer samma stora misstag. Ett misstag som gör att de ofta tappar kraft och lönsamhet. De splittrar sig. De vill göra för mycket. De vill berätta för mycket. De har för många grytor kokande samtidigt vilket ofta gör att glöden svalnar. Men så gör väl inte du? Eller? Att ”bara” driva ett företag är tillräckligt komplicerat och utmanande. Håll ihop. Fokusera. Splittra dig inte. Men det finns en lösning. Här har du de fyra tipsen som lär dig att fokusera och hur du kan använda dig av varumärkestänkandet för att både ha kakan kvar och äta den. Nyckeln är ett varumärke med fler erbjudanden.

22/3 2021. Du måste vara klarsynt och positiv för att kunna se både din och samhällets styrka och enorma potential.Tror du att Sverige håller på att gå i bitar som somliga påstår? Var inte rädd. Tro dem inte. De är antingen blinda, negativa eller rädda. Eller allt på en gång. Men rädsla är ingen bra byggsten att bygga vare sig ett samhälle eller sitt varumärke på. Vi människor är specialister på att se hot och faror överallt. Det har varit vår överlevnadsstrategi genom årtusenden och hjälpt oss att klara både stora och små hot. Men det är skillnad på oro och oro. Det finns hjälpsam oro som får oss att se problem som utmaningar och möjligheter till utveckling. Och så finns det ohjälpsam oro som gör oss passiva och rädda. Vad väljer du?  Då är det viktigt att se skogen bland alla träd.

25/9 2020. Står du kvar på ett ben? Det händer så ofta. Jag möter fina fantastiska fabulösa människor med stora drömmar och inspirerande mål. Som har fastnat. De drömmer och drömmer och drömmer. Men de går inte framåt. Vad hindrar dem? Är det rädsla? Är det osäkerhet? Är det brist i självförtroende? Är det brist på mod? Är det okunskap? Ibland är svaret ja på alla dessa frågor. Är du en drömmare som står kvar på ett ben? Du är värd det bästa. Dina drömmar är värda att få levas. Varje resa börjar med ett första steg. Och sedan ett till. Och ett till. Vågar du ta första steget?

31/5 2020. ”Att gnälla är som att gunga. Du har något att göra men du kommer ingenstans”. Men varför är det så? Varför är det så många som bara gnäller? Det kanske är skönt att få projicera sin frustration och ilska på någon eller något annat men hur konstruktivt är det egentligen? Ändå så är det så många som gnäller, gnyr och gormar. Utan att själva lägga två strån i kors för att göra världen lite bättre. Utan att göra något för att förbättra sin egen situation. Utan att möta livets verkliga utmaningar. På riktigt. Den förra bloggen handlade om vikten av att tänka positivt. Här har du nio skäl varför du ska sluta gnälla och börja agera istället.

30/4 2020. Vad är viktigt? Hur ska vi leva? Vad är vi tacksamma över? Och hur vänder vi det negativa till något positivt? ”Du ska då alltid vara så positiv” får jag ofta höra. Ibland lätt anklagande, ibland med ett gillande tonfall. För mig är det en överlevnadsinstinkt. Att tänka positivt. En livsbejakare. En energigivare. Jag måste vilja och tro på att det löser sig annars blir livet hopplöst. Jag måste vilja och tro på att världen kan bli bättre. Coronans brutala framfart med död och krossade ekonomier är självklart fruktansvärt. Men det kommer gå över. Vi kommer klara det. Om vi vill. Det är inte som efter andra världskriget då världen låg i ruiner. Världen och uppbyggda värden finns kvar. Jag tror på att vi, världen, kommer lära sig något gott av detta. Vi har fått en smärtsam men unik chans till reflektion och eftertanke. Använd krisen för att utveckla både dig och ditt varumärke.

30/3 2020. Smaken av kunskapens frukt varar länge. Den smaken finns för evigt bevarad i ditt hjärta om du läser böcker. Läsandet gör dig kompaktare och får dig stå stadigare. Jag har en gammal vän som mitt i livet sadlade om och bytte bransch. Hon hade jobbat marknadsföring i många år. Intensivt, engagerat och passionerat. Men så kändes arbetet plötsligt tomt. Hon sökte något meningsfullare. Då började hon studera till psykolog och tog sig an detta med samma glöd som alltid. Efter fem års råpluggande blev hon äntligen klar. Man, barn och hon själv hade fått betala ett ganska högt pris men det var det värt. Hon fick bra och meningsfulla jobb där hon gjorde skillnad. Allt var frid och fröjd. Då börjar hon en ny kurs på ännu högre akademiska nivå. Fem nya intensiva studieår, i och för sig på deltid men ändå. Nu är hon klar och jag frågade henne varför, var det värt priset? Svaret blev ”Absolut, kunskapen gör mig kompaktare och jag står stadigare i min egen kraft”. Här kommer de avslutande skälen till varför du kan ha nytta av att läsa böcker.

29/2 2020. Att läsa en bok är ett bra sätt att hejda sig och samla ihop sina krafter. Något som det är lätt att glömma i denna stressade tid vi lever i. När jag var liten hade vi en mycket speciell äldre herre som var vän till familjen. Han var något av en bohem. Egensinnig och kul. Det var 60-tal i Stockholm. Jag hörde mamma och pappa kärleksfullt berätta om honom och hans roliga infall. Ett av dem var att han hade för vana att alltid trycka på knappen för gångtrafikanter när han passerade ett övergångsställe. Vare sig han skulle gå över eller inte. Bohemen menade att allt gick för fort och att han genom att trycka på knappen vid övergångsstället fick trafiken att hejda sig lite grann. Det stressas för mycket menade han. Jag undrar vad vår äldre vän skulle sagt om dagens livstempo. Använd boken som avstressningmedel och kunskapstrampolin. Här kommer ytterligare 11 anledningar att läsa en bok. Eller två.

19/1 2020. Uttrycket ”vill du bli klok, läs en bok” må vara lite hurtigt men är inte desto mindre sant. När vi läser har vi chans att nå helt andra och djupare liggande källor både inom oss och hos andra. Har Netflix blivit vår tids opium för folket? Förr var det religionen som kallades så av Karl Marx. Han menade att religionen var ett bedövningsmedel och en tröst för de förtryckta massorna. Religionen gav dem tröst och hopp. Den gjorde dem lugna och fick dem att inte göra uppror mot orättvisor och fattigdom. Paradiset väntade. Men så illa är det väl inte idag? Eller? Tänk om? Tänk om någon verkligen vill göra oss passiva, stillasittande och beroende av skärmarnas makt? Titta på film, se reklam och sedan konsumera. Visst vill vi mer än så med våra liv. Jag vill slå ett slag för ökat bokläsande. Här kommer de första 11 av 34 anledningar till varför du ska läsa en bok.

16/12 2019. Det gäller att inte glömma mänsklighetens superkraft. Den heter … samarbete. Ensam är inte stark, bara ensam. Världen gungar. Mänskligheten är skakad. Vargarna ylar, olyckskorparna kraxar. Lågkonjunktur och skjutningar. Oron sprider sig. Tiderna förändras. Blixtsnabbt. Globaliseringen ses allt mer som ett hot än en möjlighet. Då är det inte konstigt att många blir rädda och drar sig tillbaka inom sina murar. Både bokstavligt och bildligt talat. Nation och tradition. Det var bättre förr. Då visste vi var vi hade varandra och allt var tryggt, varmt och Bullerbyaktigt. Det främmande är skrämmande. Men var inte rädd. Vi klarar det. Mänskligheten har stått inför mycket större utmaningar. Det gäller att inte glömma mänsklighetens superkraft - samarbete. Den gör dig starkare, stoltare och hållbarare. Det stärker ditt varumärke. Här har du 8 tips på områden att fundera kring och omvandla till handling.

29/9 2019. Använder du dig av den starkaste och hållbaraste kraften som varje människa har men få använder? De är så många. De är så begåvade. De har så mycket kraft. Jag träffar dem varje vecka. Men ändå. Ändå tar de sig inte över den där sista centimetern. Trots att de har allt som krävs. Vilja. Mod. Styrka. Kunskap. Varför? Detta kan gälla idrottsprestationer. Det kan gälla företagande. Det kan gälla det mesta. Men det är ingen slump. Det finns förklaringar till allt. Och det handlar inte om tur. Det handlar inte om skicklighet. Det handlar inte om talang. Det handlar om något helt annat. En kraft som inte finns att köpa i butik. En inställning som det går att träna. En gåva som gör att du kan nå din dröm. Och bygga ditt varumärke. Här har du 7 tanketips.

19/5+19/8 2019. Är du drottning i din värld? Vem är det egentligen som bestämmer i ditt liv? Aldrig har vi stackars människor varit utsatta för så mycket intryck, signaler, krav, förväntningar, frestelser, utmaningar och möjligheter som nu. Dygnet runt. Det är dags att ta kommandot över våra liv igen. Det är dags att rensa. Det är dags välja och välja bort. Valfriheten är inte lätt. De flesta vill göra allt. Nu. Men det går ju inte. Faktiskt. När allt är tillgängligt dygnet runt så är det inte konstigt att många av oss får en allt mer växande känsla av att inte hinna med. Eller räcka till. Så behöver det inte vara. Bestämmer du i ditt universum? Krön dig själv till regent och bygg ett lysande starkt varumärke. Här har du 8 tankeväckare som kan hjälpa dig bli regent i ditt universum.

22/4 2019. Passion. Ett litet stort ord. En del bli skrämda. Några rodnar. Många fascineras. Andra attraheras. Efter alla mina år i kommunikationsbranschen så tycker jag att ordet passion är det begrepp som bäst sammanfattar vad som krävs för att både individ och företag ska lyckas nå framgång. Passion. Man fortsätter mot alla odds. Trots bakslag och motgångar. Passion. Trots tvivel och hån. Passion. Trots brist på applåder och framgångar. Trots allt. Det är då det händer. Till slut. Men passion är inte heller något som bara finns där. Det är något som föds och göds. Passion behövs för den som vill leva sin dröm. Det är viktigt att samla sin energi som när du använder ett förstoringsglas för samla solens strålar. Det går att träna på. Här har du 7 tips på områden som du kan titta närmare på för att kunna öka din passion. 

15/3 2019. Vad gör skillnaden mellan den framgångsrike entreprenören och den mindre lyckade? Det sitter i detaljerna. Något som syns med all önkvärd tydlighet är åkarna och experterna i programmet Vinterstudion. VM. Längdskidor. En liten men laddad värld fylld av längtan, lycka, lidande. Det slog mig plötsligt hur många likheter det finns mellan skidåkning och att driva företag. När Stina Nilsson lämnade de andra världsstjärnorna bakom sig, detta var innan VM, och ensam paraderade in i mål sa experten Anders Blomqvist, ”Titta på Stina, just nu är hon otroligt nära sin kärna. All kunskap, kraft och fokus är riktad åt samma håll, hon har total kontroll”. Är det inte just det som krävs? Att fokusera all kraft och kunskap mot det mål man har är ju det vi alla behöver göra för att lyckas. Så lätt och så svårt. Hur kan det skilja så mycket mellan elitåkare och elitåkare? Vad gör skillnaden mellan den framgångsrike entreprenören och den mindre lyckade? Det sitter som sagt i detaljerna. Och inte minst i genomförandet. Som vanligt. Här har du 23 tips på områden och tankesätt som bl.a. elitskidåkare jobbar med för att utvecklas, här finns både kunskp och inspiration även för oss som företagare.

 

10/2 2019. Uthållighet, uthållighet, uthållighet … Ett ord jag hyllar och predikar. Vill du åstadkomma någon form av förändring och utveckling så är det en absolut nödvändig egenskap. MEN. Även uthållighet har en baksida. Ibland borrar man ner huvudet och kör på så länge att man till slut bara springer nere i en tunnel och ser inte öppningen. Dessutom riskerar man att bli fartblind. Eller köra in huvudet i väggen. Eller tappar perspektiv och överblick och ser inte att man är på fel spår. Ibland är det viktigt att våga släppa taget, ta ett steg tillbaka, komma ur sin tunnel och få in luft i systemet. Vågar du släppa taget ibland? Vågar du lämna dina invanda spår? Hinner du se öppningarna? Det behövs också för att bygga självförtroende och mod. Och varumärke.

 

16/12 2018. Längtan. Bitterljuvt. Magiskt. Onåbart. Eller? En del tycker att ordet längtan är något negativt och jobbigt. Som en hägring. Som en väg som aldrig tar slut. Man strävar och strävar men når aldrig fram. En klok människa sa att längtan var en förutsättning för lycka. Utan längtan inget liv. Utan längtan ett liv som bara upprepar sig och upprepar sig och upprepar sig. Utan några variationer. Utan några överraskningar. Utan någon spänning. Jag tror på det förstnämnda. Att längtan är en förutsättning för lycka, liv och utveckling. Längtan är avgörande för passion, glöd och möjlighet att växa. Det gäller företagande. Det gäller vardagslivet. Det gäller varumärkesbyggande. Att acceptera och använda sin längtan som en vän skapar självförtroende och mod. Det behöver vi alla. Här har du fyra tips om hur du kan tänka och göra för att vända din längtan till en kraft som bygger ditt varumärke. Starkt, stolt och attraktivt.

28/10 2018. Definiera ditt samhällsbyggande och bygg ditt varumärke samtidigt. Den psykiska ohälsan ökar dramatiskt! Trots att vi har det så bra. Trots att vi bor i ett av världens rikaste och mest utvecklade länder. Hur kan det komma sig? Varför är vi inte lyckligare? Det finns naturligtvis inga enkla svar på detta men min övertygelse är att många människor som i jakten på den egna lyckan tappat bort sig själva och kontakten med sina rötter. I den eviga jakten på kickar och status blir livet lätt tomt. När vi inte också ser och bejakar vår flock och vårt sammanhang går vi emot vår egen natur. Livet är både jaget och laget. Utan det ena inte det andra. En nyckel till självförtroende och meningsfullhet är att se, odla och utveckla sig själv som samhällsbyggare. Hur odlar du den rollen? Eller fokuserar du bara på ditt ego? Titta på dig själv från ovan ibland. Det utvecklar både din mänsklighet, din affär och ditt varumärke. Här har du 7 tips på hur du kan tänka och göra.

19/8 2018. Tacksamhet motverkar rädsla och ger hopp. Och kan hjälpa dig att bgga ditt vaumärke. Tacksamhet. Det borde vi visa mer. I ord och handling. Varför inte med en tårta? Äras den som äras bör. Tacksamhet. Ett vackert ord. Ett ord som kan förändra ditt liv. Ett ord som kan ge dig glädje, kraft och mening. Om du vågar se och uttala det du är tacksam för. ”Vaddå, tacksam? I denna värld som mest ger mig mest elände och problem?”. Säger en del. En del förväxlar ordet med att vara nöjd och glad. Som en ko som får mat. Att bara vara nöjd med det lilla. Det är inte det jag menar. För mig handlar ordet om att på djupet vara tacksam över livets gåva, livets möjligheter och livets alla mysterier. Tacksamhet motverkar rädsla och ger hopp. Det bygger både självförtroende och mod. Och tillit mellan människor. Det behövs i världen idag. Mer än någonsin. Vad är du tacksam för? Svara på den frågan och du får energi och kraft att bygga ditt varumärke. Här har du 13 tips på områden att fundera kring.

17/6 2018. Hur du hanterar din vrede påverkar hela ditt liv. Din j-a idiot! Hur många gånger tänker du det om dagen? Jag gör det ofta. Det är som en reflex, blixtsnabbt dömer jag ut andra och andras beteende. Utan att ha täckning för min reaktion. Utan att koppla på empatin. Min skuggsida ligger ständigt och bubblar och är redo för attack. Och jag är inte ensam om reaktionen. Varför? Förmodligen är det en rest av den tid då allt handlade om överlevnad. Skydda dig själv till varje pris, var redo för strid, stå upp för din rätt, ditt liv, din flock. Andra kan vara ett hot mot din överlevnad. Den instinkten har vi alla kvar trots att vår värld inte längre är fylld av sabeltandade tigrar. Kontrollerar du dina demoner? Hur du hanterar din vrede påverkar hela ditt liv. Ditt yrke, dina relationer och din miljö. Inte minst ditt självförtroende och mod. Är du beredd att betala priset? Vänd energin i din vrede till något positivt som utvecklar både dig och ditt varumärke. Här har du sex tips och tankeväckare.

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn

Inspiration


Stolta tips

 

Bli klok. Läs en bok. Den här boken är en av de mest inspirerande jag läst. Ett måste för dig som jobbar med kommunikation, varumärke, försäljning och marknadsföring. Så här beskrivs den på Adlibris.

"En av ledarskaps-litteraturens senaste klassiker Start with why – äntligen på svenska!

Att besvara frågan ”varför?” är den centrala frågan för alla som vill nå framgång med en produkt, en tjänst eller en idé. Simon Sineks bok om vikten för personer och organisationer att ställa sig frågan ”varför?” är en internationell bästsäljare med miljontals läsare – kanske den bok i generen som refererats till oftast senaste åren. Sineks TED-föreläsning på samma tema som boken är den tredje mest sedda i världen.

Bokens grundläggande fråga är: Varför är vissa människor och organisationer mer innovativa, inflytelserika och framgångsrika än andra? Varför är vissa mer populära både hos kunder och anställda? Och varför är det så svårt att upprepa dessa bragder, även för de som en gång lyckats?

I Fråga först varför visar Simon Sinek att det finns en gemensam nämnare hos de ledare som lyckas med allt det här: De började med att försöka besvara frågan ”varför?”. Vare sig det gäller en produkt, en tjänst eller en idé så måste man börja där, för att nå framgång.

Simon Sinek är brittisk-amerikansk författare, marknadskonsult och talare. Han är född 1973 och har skrivit fyra böcker." Köp. Läs. Begrunda.