fbpx

7/5 2017. Plötsligt stod jag ensam. Vid årsskiftet är det tio år sedan jag startade reklambyrån Stolt Kommunikation. Efter att ha drivit och varit delägare i två olika reklambyråer, Verket och Glory, under 22 års tid gjorde jag valet att stå på helt egna ben. Jag ville ha mer frihet och mindre ansvar för anställda och företag. Lockelsen var att få föreläsa, utbilda, utbildas och testa nya tankar utan att behöva kompromissa. Men. Jag insåg att jag var tvungen att bygga upp nya egna nätverk. Min bas och arbetsplats blev K22 med ett 50-tal erfarna kompetenta soloföretagare som resurser. Men. Alla är där ansvariga för att dra in sin egen business och även om vi är varandras kollegor och ofta hjälps åt att samarbeta kring nya uppdrag så vilar säljansvaret på varje individ. Det var därför jag stod ensam. Jag hade inte längre projektledare som hjälpte till med att sälja och bygga nya relationer. Vad göra? Jag måste träffa fler möjliga kunder. Snabbt. Min lösning blev att gå med i affärsnätverket Arndts där jag lärde mig och fick träna på hisspitchandets ädla konst. Varje vecka. 40 gånger per år. I sju och ett halvt år. Resultatet blev att jag idag har mer än 200 nedskrivna varianter på hisspitchar. Och, framförallt, en bas med mer än 4000 kontakter att vårda och utveckla. Här berättar jag om 20 av mina hisspitcher och hur jag tänkte.

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar tyvärr alldeles för lite, för sällan och ofta för dåligt. Det behöver du ändra på om du vill leva din dröm.

100. Träna på att variera dina hisspitchar

Inget slår ett personligt möte. Det är där vi snabbast och ärligast kan bygga tillit för varandra. Den tillit som är grunden för alla hållbara relationer. Ända sedan våra förfäder klev ut ur djungeln, reste oss på två ben och började livnära oss som samlare och jägare har vi haft vår förmåga att samarbeta att tacka för att vi överlevnad. Det sitter i våra gener. Tänk själv. Homo Sapiens, liten, svagast på savannen, långsammast bland djuren men ändå ett lockande skrovmål för allt ifrån sabeltandade tigrar till allehanda andra köttätare. Tillsammans blev vi starkare. Tillsammans kunde vi skrämma bort större djur. Tillsammans kunde vi skydda och hjälpa varandra. Idag dominerar vi jorden. Tack vår förmåga att samarbeta, kommunicera, utbyta och lagra kunskap och inte minst sprida den vidare. Affärsnätverkandet är egentligen bara en ny strukturerad form av något mänskligheten utvecklat under tusentals år.

 

 

 

Min scen - Affärsnätverket Arndts
För tio år sedan hade jag bestämt mig för att börja i BNI-nätverk då en av Mikael Arndts säljare ringde mig och frågade mig om jag var intresserad av att få reda på mer om ett nytt affärsnätverk. Jag var tveksam men säljaren var trevlig, charmig och inte påflugen. Jag blev bjuden på en informationsträff med lunch och vid det tillfället fick jag tre jättebra kontakter varav två senare också blev kunder. Därefter var det inget svårt val att satsa på Arndts istället för BNI.

I början var Arndts ett kompetensnätverk där betoningen låg på utbildning och inspiration i första hand och nätverkande i andra hand. En gång i månaden var det träffar med en spännande föredragshållare, frukost eller lunch, och i samband med minglandet både före och efter knöts det mycket kontakter.

Men många deltagare efterlyste möjligheten att träffas oftare. Kort därefter startade Mikael Arndt veckovisa möten under namnet Arndts Weekly. Och där började min resa mot att bli en bra nätverkare, och en passionerad hisspitchare. På Weeklymötena fick jag dessutom massor av kontakter och ambassadörer vilket gjorde att jag inte ens behövde ha en hemsida värd namnet. Min sajt var inte mycket mer än ett stort visitkort. Jag fick, direkt och indirekt, alla mina kontakter genom mina Arndts Weeklymöten. Att de dessutom i nästan sju år hölls på Gondolen med en av Stockholms bästa utsikter gjorde inte saken sämre. Weeklymötet var ett perfekt sätt att avsluta veckan på. Trevliga människor, både nya och gamla kontakter, energi, generositet och mycket skratt. Dessutom fick vi både kunskap och inspiration för att utvecklas som säljare och nätverkare. Micke Arndt hade en gedigen kunskapsbank att ösa ur och dessutom vi lärde oss också mycket av varandra.

 

 

Se nätverkande långsiktigt
Många tror att det där med att nätverka, det är något som ger snabba affärer. Hittar man bara rätt nätverk så kommer pengarna regna över en. Inget kan vara mer fel. Micke Arndt inpräntade i oss att det där med att nätverka tar tid. År ett börjar det sjuda, år två bubblar det mer och år tre skjuter det fart. Om du har gjort rätt. Om du har varit en givare och en positiv kraft. Och haft många one-to-one-möten av hög kvalitet. Den som ger får. Det stämmer. Det upplevde jag själv. De stegen såg jag fler andra ta och lyckas med. Det tar tid att få gamla vänner. Och affärskontakter.

Nästan åtta givande år
Efter sju och ett halvt år, vilket gör ungefär 600 möten, valde jag att pausa och ta mig en funderare över min framtida nätverksstrategi. Med mer än 4000 varma kontakter och massor av kunskap om försäljning och nätverkande var det dags att fundera över nästa steg. Jag älskar att möta människor men man kan faktiskt också nätverka ihjäl sig om man inte ser upp. Det gäller ju också att utveckla de kontakter man har. Dessutom startade jag ju också min utbildningsavdelning Varumärkesakuten tack vare Arndts. Jag såg det stora behovet hos så många av mina duktiga nätverkskollegor att få hjälp med att bygga och leva sitt varumärke att jag var tvungen att lägga till utbildning och coaching till mitt reklambyråerbjudande. Där befinner jag mig nu. Fullspäckad med kontakter och kunskap och med en mission att hjälpa så många som möjligt att leva sin dröm genom att bygga sitt varumärke. Så här gick jag tillväga.

 

 

 

Från ångest till självförtroende
Det första halvåret var det jobbigt och svårt att komma på vad jag skulle säga när det var dags för mina 30 sekunderspresentationer. För det var den tid vi hade på oss. På en nätverksträff kunde det vara mella 40 och 90 personer där snittet kanske låg runt 50 personer varje gång. Men genom att fundera, träna, prova varje vecka hittade jag så småningom en form och ett bärande koncept. Då vände prestationsångesten och mötena blev något utvecklande och energigivande. Genom att tvingas bli tydligare och mer attraktiv för andra så hittade jag också mig själv. Och min guldgruva. Sökandet och skapandet av nya hisspitchar byggde alltså självförtroende och mod. Efter ungefär ett halvår hade jag hittat min rytm och sökte både medvetet och omedvetet min nästa variant av hisspitch.

Mitt bärande koncept
Min vision är att alla lever sin dröm genom att bygga sitt varumärke. Och varumärke för mig är detsamma som personlighet. Därför fungerar varumärkestänkande både för individ och organisation. Eller samhälle, stad och land. Min mission är att sprida kunskapen om nyttan och vinsten med att bygga sin kultur och att både leva och bygga sitt varumärke. Det handlar om passion, mod och uthållighet. Nyckeln till mitt bärande koncept blev därför att i olika former lyfta fram delar som gör ett varumärke stakare och tydligare. Jag vill bjuda på kunskap, råd, tips och inspiration. Den som då blir intresserad och känner förtroende för mig och mina tankar kanske vill påbörja ett samarbete. Jag vill att någon av egen fri vilja ska köpa och samarbeta med mig. För att de tror på mig och mitt erbjudande. Inte för att jag är smart och manipulativ.

 

 

Jag vill bygga hållbara relationer grundat på tillit, tydlighet, respekt och ärlighet.
Min guldgruva är därför mina egna kunskaper, erfarenheter, tankar, verktyg, visioner, strukturer och allt annat som kan hjälpa någon att långsiktigt leva sin dröm och få ett mer levande och framgångsrikt liv. Det kan handla om pengar, det kan handla om tid, det kan handla om att jobba lite, eller mycket. Men det handlar alltid om vad man själv vill. Definiera dig själv, dina drömmar och ditt nuläge. Arbeta uthålligt och långsiktigt. Då kan allt hända. Och gör det. Varumärkestänkandet är ett oöverträffat redskap och Stoltmetoden gör det enkelt och lättförståeligt.

 

20 konkreta varianter av hisspitchar

Min guldgruva är definierad. Mitt koncept är klart. Kan jag så kan du. Vill du bygga tillit och attraktion? Var passionerad och överraskande. Vill du tråka ut och få människor att somna? Upprepa exakt samma hisspitch varje gång. Skriv ned dina olika tankar och varianter på hur du kan och vill presentera dig själv. Jag landade som sagt i minst 200 varianter. Men jag vet att jag har minst 1000 till. Och ytterligare 1000. Och det har du med. Om du letar. Om du knådar om. Om du tränar. Och kom ihåg. Allt nätverkande handlar om att i första hand ge för att få.

Erövra scenen
Vad du än gör, se till att du fångar uppmärksamheten och erövra ”scenen” med kraft, stolthet och pondus. Fånga blickarna, andas djupt, le och leverera din hisspitch. Då kommer församligen ihåg dig, då gör du intryck, då väcker du uppmärksamhet. Blyga pojkar får aldrig kyssa vackra flickor sa någon. Den bilden stämmer även i nätverkssammanhang. Det gäller lika mycket flickor som pojkar. Vi göt affäer med de vi gillar.

Ha rätt attityd
Gör ett blixtsnabbt första gott intryck. Se till att ha tränat på det du ska säga. Var generös, öppen, ärlig och positiv. Då kommer det hända massor. Då blir du uppfattad som den schyssta och bjussiga människa du är. Eller hur? För ett av Micke Arndts absolut viktigaste budskap som för evigt ristat sig in i mitt minne är – vi gör affärer med de vi gillar. Så enkelt är det. Vi gör affärer med de vi gillar. Var dig själv. Var ärlig. Var passionerad. Var uthållig. Var generös. Då blir livet fantastiskt och dina affärer kommer blomstra. Samtidigt du får vänner för livet. Här har du 25 av mina 200 nedskrivna hisspresentationer. Och jag vet att jag har minst 1000 till. Runt hörnet. I guldgruvan. Och det har du med.

Kom ihåg AIDA-regeln jag beskrev i förra bloggen. Den är evig och oslagbar för den som vill göra ett snabbt, starkt och bestående intryck. Den har fungerat i mer än 100 år då det var de tryckta annonserna i dagstidningarna som var de starkaste budskapsbärarna. Men formeln fungerar lika bra idag i alla kanaler. I personliga möten som digitala och analoga (tryckta) möten. Kom ihåg, när det är din tur och du bara har 30 sekunder på dig. Var beredd, erövra scenen, ta snabbt plats, stå stark, stolt och prata högt och tydligt. Här är 20 av mina minst 200 hisspitchar. Varje inledning landade sedan i frasen som i princip lät så här ”Jag heter Ulf Bergman och driver reklambyrån Stolt Kommunikation. Vill du ha hjälp att dubbla din lönsamhet ska du prata med mig”. 

 



1. Boken

Jag hade gjort ett omslag till en stor och tung bok med många sidor. På omslaget stod det Mitt Företag. Min fråga blev till lyssnarna. ”Vill du uppfattas så här?” och så höll jag upp den tunga boken och lät den landa tungt på ett av borden. ”Eller så här?” så höll jag upp ett enkelt papper med samma budskap som jag lät singla ned mot golvet.


2. Rockringarna

Stick ut, ta plats, bjud på dig själv. Jag hade en gång med mig tre rockringar för att symbolisera att man arbetar med i huvudsak tre cirklar när man bygger varumärke. Identitet, profil och image. Samtidigt som jag kort beskrev detta försökte jag få ringarna att snurra runt midjan. Vilket inte gick. Så jag uppmanade till att träna och ta hjälp. Av mig.


3. Tennisbollarna

Ett av de största misstagen många gör är att försöka skicka ut för många budskap. Det gäller att renodla och förenkla för att bli tydlig. Samtidigt som jag beskrev detta öppnade jag två rör med tennisbollar, tog ur dem och kastade dem plötsligt på en av deltagarna. Som inte lyckades fånga någon. Bra varumärke skickar ut tydliga budskap som det går att förstå.

 

 

4. Gitarren

Prylar tar plats och syns. Jag tog med mig min blåa gitarr och ställde den fullt synlig i ett hörn av lokalen. När det blev min tur tog jag fram den, spelade några ackord och beskrev vikten av att ha ett marknadsackord där alla möten, mekaniska och personliga, samverkar, klingar vackert och länge. Vilket är ditt marknadsackord? Hur spelar du? Vilken stil har du?

5. Goda nyheter

Variera rösten. Viska, ropa, använd pauser, tystnad och fraseringar. Den här gången ropade jag ut starkt och högt. ”Goda nyheter, goda nyheter, idag har alla råd och möjlighet att bygga sitt varumärke tack vare alla digitala kanaler. Grattis!”

6. Frågan

Engagera lyssnarna. Kan du för en kort men intensiv dialog? En gång ställde jag frågan ”Hur starkt är ditt varumärke? Var befinner du dig på en skala mellan 1-10 där 10 är bäst?” Vill du ha hjälp?

 

 

7. Bruset

Bruset som alla ska komma igenom ökar allt mer. En gång uppmanade jag deltagarna att högt ropa i mun på varandra ramsan internet, annonser, media och reklam. Jätthögt. Kort men intensivt. När jag höjde armen tystnade församlingen. Det är i det här bruset ditt varumärke ska synas och bygga förtroende.

8. Allsången

”Sjung med mig - vem är du, vem är jag, levande charader”. Alla hängde på och jag landade i vikten av att bygga en tydlig och attraktiv identitet och personlighet. Det är detsamma som att bygga sitt varumärke.

9. Fotbollen

Det var dags för VM i fotboll och jag tog med mig en riktig fotboll som jag höll upp. ”Vad förenar Zlatan, Björn Borg, Annika Sörenstam och J-O Waldner? De är alla stora talanger men de har alltid tränat kopiöst. Den som tränar mest vinner mest. Den som tränar bäst vinner mest. Det gäller för idrottare och varumärken”.

 

 

10. Hjärtat

”Lägg handen på hjärtat, har du ett erbjudande som ger andra nytta, nöje, glädje,värde?” Mummel mummel till svar. Jag upprepade frågan två gånger och till slut kom det ett rungande JAAAA!. ”Här en illustration på hur ofta det saknas passion, tydlighet och stolthet trots att det finns. Det är det jag hjälper till med”.

11. Paketet

En gång hade jag med mig två stora paket. Ett var vackert inslaget med fint glittrande papper, stjärnor, konfetti och snören i guld och silver. Det andra var mycket enkelt inslaget i brunt trist papper. Min fråga blev ”Vilket paket väljer du? Vilket har bäst innehåll? Det är inte alltid självklart. Med starkt varumärkesbygganär de får även innehållet en chans. Det är inte bara ytan som är viktig”.

12. Påsen

När det var dags för mig reste jag mig och trädde en brun pappkasse över huvudet. I den mumlade jag ut mitt budskap. Men jag drog den av huvudet och sa ”Så här ser det ofta ut när bra företag försöker få ut sina budskap. Starka varumärken är stolta, tydliga och attraktiva. Och hörs.”

 

 

13. Läppstiftet

”Många tror det är ytan som är viktigast …” Jag tog upp ett läppstift och började måla mina läppar. Jag fortsatte ”… men det kan ofta vara som att sminka grisen …” jag började torka av mig läppstiftet med en servett ”… det är alltid innehållet som avgör i det långa loppet. Tänk varumärke”.

14. Pusslet

”Du vill upplevas som en vacker helhet …”. Jag höll upp omslaget till pusslet som visade ett vackert slott"… men du upplevs ofta så här …” så öppnade jag locket och visade upp en grabbnäve pusselbitar ”… genom att bygga och leva ditt varumärke upplevs du stolt, attraktiv och stark”.

15. De små detaljerna

På ett blädderblock hade jag i förväg skrivit upp orden Stolt, Stolt, Stolt på tre rader under varandra. Vid min tur gick jag fram till blocket samtidigt som jag berättade om vikten av de små detaljerna. Och hur de kan göra stor skillnad. Och så skrev jag dit tre olika tecken efter orden. Jag skrev dit ett frågetecken, Stolt? Sedan skrev jag dit en punkt, Stolt. Och avslutningsvis fyllde jag i ett utropstecken. Stolt!. Hur vull du upplevas.

 

 

16. Dofta-gott-sprayet

”Det går fort nu, många vill synas, höras och bli efterfrågade, men det blir ofta så här …” så tog jag fram en sprayflaska med dofta-gott-spray och sprutade en dusch över lokalen ”… budskapet skickas ut men försvinner fort, alltför fort. Starka varumärke syns och jobbar långsiktigt:”

17. Klappen

”Res er upp” bad jag deltagarna ”… sträck armen rakt ut …” alla gjorde vad jag bad dem om ”… och klappa er själva er själva på axeln! Du är fantastisk, belöna dig själv, hylla dig själv när du gjort något bra. Och eller hylla även andra oftare. Starka varumärke är generösa och attraktiva. Var bjussig”.

18. Behovet

”Vad är varje människas absolut största och viktigaste drivkraft? Utrymme för kort feedback. ”All människor längtar efter att bli sedda, hörda och bekräftade. Starka varumärken är generösa och bekräftande. Är du ett starkt varumärke.”

 

 

 

19. Valet

Jag tror på att uppmuntra, underhålla, undervisa och ibland utmana. En gång ville jag visa på att pengar som drivkraft egentligen inte är det viktigaste. Starka varumärken drivs av sin vision och mission, att också bidra till samhällets bästa. jag ställde en enkel fråga ”Om du visste att du skulle hamna på en helt öde ö och fick välja att ta med en väska med 30 miljoner dollar eller en armékniv, vad skulle du välja?”.

20. Ett ben

Jag hoppade runt på ett ben när det var min tur. ”Hur tar du dig fram här i livet? På ett eller två ben? Gör du som jag gjorde i 25 år? Hoppade runt på ett ben? Det ena benet står för branding eller marknadsföring. Det andra benet står för selling, relationsbyggande/försäljning via personliga möten. Mitt tips, använd bägge. Det gör ditt varumärkesbyggande lättare.”

 

 

Det här vara bara 20 av de mer än 200 hisspitchar jag har skrivit ned. Sedan har jag också ofta varit spontan och hittat på nya varianter på nätverksträffarna. Och jag vet att jag har massor av andra infallsvinklar i och med att jag har ett bärande koncept. Dessutom finns ett annat livsavgörande mervärde. Genom att söka, skapa och använda sina hisspitchar så bygger du ditt självförtroende och mod. På djupet. Kan jag så kan du.

mvh/u