fbpx

26/2 2017. Varje resa börjar med ett första steg. Det du gör betyder något. För någon. För många. Om du vill. Du kan beröra, förföra eller förstöra och allt där emellan men kom alltid ihåg. Du är värdefull. Du gör skillnad. Du behövs. Om du vill. I denna tid där så mycket händer så snabbt är det lätt att tro att man hela tiden är utbytbar mot någon yngre, snyggare, mer erfaren och kompetent. Så är det inte. Ingen är utbytbar. Ingen är förlorad. Ingen är värdelös. Det svåra i dessa brytningstider när världen håller på att förändras är att hinna med att hitta sina nya roller i yrkeslivet. Tyvärr är det många som hamnar mellan stolarna när GUD, globaliseringen, urbaniseringen och digitaliseringen, sköljer över oss som tre väldiga tsunamis. Men du är inte ditt yrke eller din prestation. Och det finns alltid nya möjligheter. Du är en människa och som en sådan kan du alltid bidra på något sätt. Det finns alltid plats för människor. Inom buddismen finns det tre enkla huvudregler att följa för den som vill vara en god människa och bidra till en bättre värld. De tre reglerna är respektera dig själv, respektera andra och ta ansvar för dina handlingar. Den här gången ser jag närmare på vad det innebär att ta ansvar för sina handlingar. Om vikten av att handla. Om vikten av att vara schysst. Om vikten av att leva sin dröm för att bygga sitt varumärke. Och vad det gör för mod och självförtroende.

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar tyvärr alldeles för lite, för sällan och, tyvärr, ofta för dåligt. Det behöver du ändra på om du vill leva din dröm. 

92. Träna på att ta ansvar för dina handlingar

Okey, du har förlorat jobbet. Eller du har sagt upp dig. Eller du har skiljt dig. Allt känns nattsvart. Det är det inte. Det finns alltid lösningar och möjligheter. Det finns alltid andra som kan och vill hjälpa dig. Men du måste vilja själv. Är du lyssnande, bjussig och nyfiken när du ställs inför nya utmaningar? Eller stänger du ute världen, sätter på dig offerkoftan och bygger murar när det börjar ta emot? Det är ditt ansvar hur du agerar och tacklar varje given situation. Det är först då du är beredd att ta ditt ansvar fullt ut som du kommer kunna nå din fulla potential. När du tar ditt ansvar så lever du i samklang med dig själv och världen. Du tål motgångar för du vet vad du vill. Du tål framgångar utan att drabbas av hybris. Du följer ditt hjärta och hittar dina inre drivkrafter. Du är äkta. Du är ärlig. Du lever. Du är beredd att handla? Är du beredd att ansvar för dina handlingar?

 

 

Håll i, håll om, håll ut
Bakom varje handling finns det ofta någon tanke, vilja eller känsla. Är den äkta och ärlig? Då är det viktigt att kunna stå för den och ta ansvar för den. Är det en handling som är driven av en dröm? Då är det ännu viktigare att ta ansvar för sin handling. Fullt ut. Jag hade en elev på Berghs School of Communication som kom in på skolan när han sökte för åttonde gången. I rad. En annan elev gick ut från Berghs rakt in i en djup lågkonjunktur. Han ringde mer än 1000 telefonsamtal och genomförde nästan lika många möten innan han fick ett jobb. Idag är han framgångsrik bokformgivare. Sylvester Stallone berättade att han besökte 5000 producenter i Hollywood innan hann fick någon att satsa på Rocky. Den som intervjuade Stallone påpekade då att det inte ens finns 5000 producenter i Hollywood. ”Jag besökte var och en minst fem gånger” blev svaret. Har du en dröm? Ta ansvar för den. Lev den. Håll i, håll om, håll ut.

 

 

Hur är din etik och moral?
För den som vill utvecklas så är nyckeln till framgång självkännedom. Att ta reda på vem man är och vad man vill är ingen lätt uppgift. Speciellt inte idag när livstempot är så högt och intrycken så många. Att hitta sin identitet och sin livsväg är i sanning en utmaning. När dessutom livsvägen verkar vara ett löpband som bara rullar fortare och fortare. Självkännedom, självinsikt, självkänsla, självförtroende, självtillit, självrespekt, självförakt, självskadebeteende … Vad är egentligen ett jag? Ett själv? Var går gränsen mellan vad vi verkligen är, vad vi tror oss vara och vad andra anser oss vara. Stämmer de olika bilderna?

Det svaret kan man egentligen bara själv ge men om man inte kan hitta sin inre kärna och hålla fast vid den så är det lätt att gå vilse. Hur det än ser ut så har vi alla oftast ändå en egen etik, alltså en egen inre föreställning om vad som är rätt och fel, ont eller gott, bra eller dåligt. Den stora utmaningen blir när vi ska använda denna etik i praktiken. Det är det som är vår moral. Ute i verkligheten prövas etiken och då blir plötsligt utmaningarna, frestelserna och gråzonerna många. Då är det inte alltid lätt att vara människa. Men om vi inte försöker vara sanna mot oss själva kan det vara som att såga av grenen man sitter på. Tappar man kontakten med sin stam, tappar man kontakten med sina rötter och det undergräver både etiken och moralen. Man kan lura andra och man kan ljuga så man tror sig själv en tid men till sist kommer sanningen ifatt en. Och vad säger du då till dig själv? Vilket ansvar tar du för dina känslor, tankar och … handlingar?

 

 

Har du grit?
Eller har du Sisu, Jävlar anamma, eller ren och skär uthållighet. Betydelsen är ungefär densamma. Jag är övertygad om att just uthålligheten är en bristvara idag. Det är svårt att hålla fokus när vi hela tiden får signaler och frestande lockrop från alla håll och skärmar dygnet runt. Det är lätt att bli splittrad. En del tror att lösningen är att göra fler saker samtidigt, s.k. multitasking, men forskningen visar att det inte går. Det blir inte effektivt eller bra. Vår hjärna kan bara hålle fokus på en sak åt gången.

Jonas Gardell besvarade en gång frågan hur han orkade skriva så många och långa böcker. Då berättade han en liten historia som speglar hur han tar ansvar för sina handlingar för att bli klar med sina böcker. ”En gång i min ungdom bodde jag i ett kollektiv som levde ett gröna-vågen-liv långt ifrån ära och redlighet. De var i stort sett självförsörjande. Odlade, skördade, grävde, slaktade, bakade och syltade. Naturligtvis allt utan bekämpningsmedel. Det innebar att alla odlingsland måste rensas från ogräs för hand. Jag minns när jag kom till rödbetslandet för första gången och det var så stort och långt att jag knappt såg slutet på odlingen. Men det var bara att köra igång.

Ner på knä, borra ner huvudet i jakten på ogräs, rycka, slita, dra och långsamt långsamt ta sig framåt. Plötsligt var det fika. Man tittade upp, det var fortfarande långt kvar men man hade kommit en bit i alla fall. Mer jobb – lunch. Plötsligt syntes slutet på rödbetsparaden. Och när eftermiddagens jobb var avklarat så hade jag rensat den ändlösa raden rödbetor från ogräs. Så skriver man en bok. Lite i taget. Dag efter dag. Vecka efter vecka. Så till slut är man klar”. Jonas hade bestämt sig. Och han tog det ansvaret inför sig själv och andra.

 

 

Använd de två magiska orden
Det är inte alltid lätt att räcka till. Det är många och mycket som rycker och drar i en. Kom hit, gör det, kan inte du hänga på, fika, lunch, bio, middag, det här vore toppen om det blev klart till imorgon, träning, Skam och Homeland. Den där klassiska bilden av åsnan mellan två hötappar stämmer inte längre. Idag är hötapparna 5-6 till antalet. Minst. Valfriheten har för många blivit ett gissel. Då är det bra att träna på de två små magiska orden. Ja och nej.

Du behöver inte tacka ja till allt. Om inte du sätter dina gränser så gör någan annan det åt dig. Genom ett tydligt nej visar du inigritet och mod. det är bra. Och det är okey att säga nej utan att komma med en förklaring dessutom. Stå ärlig i din känsla. Ta ett djupt andetag och tänk efter innan du svarar. Säger du ja för att du vill själv eller säger du ja för att den andre vill? Om du säger ja fast du egentligen inte vill så förlorar faktiskt både du och den andre. Du för att du går emot dig själv och den andre för att hen får med sig en person utan engagemang. Det är inte farligt att säga nej. Det är att ta ansvar. Och det kommer alltid nya tåg.

 

 

Är det verkligen tanken som räknas?
Det finns ju ett gammalt slitet ordspråk som många drar till med när någon har gjort något mer eller mindre misslyckat. ”Det är tanken som räknas” brukar det komma fram som överslätande ursäkt men stämmer verkligen det? Har du hört historien om killen som satt ensam hemma hela helgen och hade tråkigt. Han försökte ringa sina kompisar men lyckades inte få tag på någon. Sent på söndag kväll svarade äntligen en av hans polare som fick frågan om vad han hade gjort i helgen.

”Wow, vi hade världens roligaste fest med massor av sköna brudar, mat och dans långt in på natten. Sedan avslutade vi med nakenbad i Djurgårdskanalen. En riktig Lundellkväll helt enkelt”.

- Men va, varför ringde ni inte mig. Jag har bara suttit hemma hela helgen och haft toktråkigt.

”Ja men vi tänkte ringa dig. Du vet, det är ju tanken som räknas”.

 

 

Taxichaufförens servicegrad
Service och bemötande betyder enormt mycket för både individen, företaget och varumärket. Ja, det kan faktiskt vara helt avgörande för upplevelsen och relationen. Varje medarbetare är den viktigaste bäraren av varumärket. Jag brukar använda exemplet med taxichauffören. Du har beställt taxi till ett bestämt klockslag och det är oerhört viktigt att du kommer till ett möte i tid. Taxin kommer men 10 minuter sen. Du är jättestressad.

Väskorna som du ska ha med dig står på trottoaren och är många och tunga. Chauffören talar högljutt i telefon och ger dig inte ens en blick. Du får själv lasta in och sätter dig sedan svettig och om möjligt ännu mer stressad i baksätet på taxin. Föraren luktar rök, pratar fortfarande i telefon samtidigt som radion spelas på en för alldeles för hög volym. Du tvingas att skrika för att göra dig hörd. Chauffören fnyser irriterat när han till slut kör iväg. Du pustar ut. Och ser att föraren tar alldeles fel väg.

Där förlorar du ytterligare 10 minuter. Föraren märker ingenting, höjer volymen på radion och börjar skrikande föra en monolog om det allmänt eländiga tillståndet i landet. Utan att se att du försöker påkalla hens uppmärksamhet för att sänka volymen på radion så att du kan ringa och meddela din försening. När det till slut lyckas och ni äntligen är framme fnyser föraren åt att du inte gav någon dricks och tar återigen upp telefonen så att du ännu en gång tvingas att hantera ditt omfångsrika bagage själv. Taxin försvinner med en rivstart. Och där står du svettig och försenad på trottoaren. Hur känner du för föraren? Kommer du ringa samma taxibolag nästa gång?

 

 

Ta ansvar, ha kul – lär för livet
Utbildning och kunskap är viktigt men det är inte allt. Något som egentligen är ännu viktigare är egenskapen att vara nyfiken och förmågan att vilja och kunna lära nytt. Alltså, vikten av att ha rätt inställning till att lära för livet. Varför? Jo, livslängden på den kunskap man lär sig idag på skolor och universitet blir allt kortare. Utvecklingen går så fort så att läroanstalterna har svårt att hänga med. Därför blir det bara viktigare och viktigare att ha förmågan att följa med i det som händer, dra lärdom av det och kunna leva och utvecklas i nuet, i processer och i lärande organisationer.

Det innebär organisationer som inte bara fyller på med ny kunskap utan i lika hög grad lär av och med varandra. Det här är extra tydligt inom it-industrins startupbolag där företagen är otroligt medvetna om betydelsen av att kunna ta sig snabbt till marknaden med en ny produkt eller tjänst. Att snabbt går från hypotes, till prototyp till test som utvärderas och bedöms av framtida brukare kan betyda skillnaden mellan framgång och misslyckande. Om testet inte faller väl ut så måste man snabbt kunna börja om processen.

Begreppet TTM – time to market, blir alltså en allt viktigare framgångsfaktor. Att testa, lyssna och föra dialog med marknaden är inte bara viktigt. Mottagarnas upplevelse är helt avgörande. Att lyssna, förstå och möta målgruppernas känslor, upplevelser och behov är det viktigaste sättet att ta både ansvar för och konsekvenserna av sina handlingar.

Att handla rätt handlar om att ha rätt attityd
En av Sveriges större banker hade ett stort problem. När de anställde banktjänstemän var det ofta tjejer och killar som kom direkt från Handels eller ekonomilinjen på högskolor. Deras dröm jobb var inte att jobba på bank hela livet så de flesta använda anställningen som en trampolin i karriären. Det innebar att värdefull kompetens och internutbildade medarbetare försvann alldeles för snabbt. Det skapade inget bra arbetsklimat för vare sig de på banken eller deras kunder. Men de kom på en lösning.

De började att anställa sjuksköterskor som hade tröttnat på slitet i sjukvården. Sjuksköterskorna hade inte kunskapen men de fick utbildning och lärde sig snabbt bankens rutiner och de stormtrivdes på jobbet. Fasta rutiner, inga helgjobb och rejäla lönelyft gjorde satsningen till succé. Sjuksköterskornas vana att möta människor, lyssna och möta kundernas behov visade sig oerhört värdefullt. De hade alltså rätt attityd även om de inte hade kunskapen om bankyrket. Kunskap kan man lära sig men att lära sig att ha rätt attityd är inte lika lätt. Även om det också går att träna upp. Med rätt vägledning och rätt attityd.

 

 

10 saker som inte kräver utbildning och talang
En av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer heter Magnus Helgesson. Som 23-åring startade han den första av en serie pubar med namnet Harrys i sin hemstad Falkenberg. Trots motstånd från den lokala krogen och inte minst bryggeriet Falcon som kommer från Falkenberg. Vare sig bryggeriet eller krogen ville inte ha konkurrens av en spoling som knappt var torr bakom öronen. Magnus blev motarbetad och såg inge annan utväg än att ta kontakt med Pripps. Som blev överlyckliga och ställde upp med mycket goda villkor. Och resten är historia. Idag finns det mer än 50 Harrys Pubar runt om i Sverige.

En av framgångsfaktorerna för Harrys var att alltid sträva efter att anställa medarbetare med rätt attityd till sitt jobb och sina kunder. Att vara gäst på Harrys ska kännas som om att komma hem. Trivsel, gemenskap, värme är viktigt att sträva efter att skapa. Då behövs det medarbetare med rätt serviceinställning och rätt attityd. Och det är inget som man kan utbilda sig till eller är en medfödd talang.

Det handlar om att ta ansvar för sina handlingar och ha en positiv attityd till sig själv, andra och världen. Det märks. Det känns. Det skapar tillit och attraktion. Och det bästa är egentligen, det kostar ingenting att ha rätt attityd utan det skapar egentligen bara positiva och goda spiraler som gör att fler och fler trivs och mår bra.

Konsulten Urban Gattzén gjorde denna tiopunkterslista på egenskaper som skulle utveckla vilken organisation som helst. Den kan vi alla lära av och den borde man lära sig i skolan. Och det finns många fler egenskaper man skulle kunna lägga till som man inte lär sig i skolan och som är ren och skär inställning eller attityd. Att ta ansvar för sina handlingar är detsamma som att ta ansvar för sina attityder. Här är listan:

1. Komma i tid

2. Rätt attityd

3. Vara förberedd

4. Anstränga sig

5. Arbetsmoral

6. Schysst kroppspråk

7. Energi

8. Passion

9. Öppen för coachning

10. Göra det lilla extra

Jag har genom åren intervjuat tusentals som sökt jobb på mina byråer eller sökt in till Berghs. Jag skulle definitivt vara beredd att anställa, ta in eller i alla fall titta närmare på en person som skulle kunna leda dessa ovanstående egenskaper i bevis. Rätt attityd kan ta dig vart du vill. Om du verkligen håller vad du lovar. Gå från dröm till handling och ta ansvar för dina handlingar. Gör du det bygger du både självförtroende och mod. Och får ett starkt varumärke.

mvh/u