fbpx

11/5 2014. Alla kämpar med att få ut sitt budskap. Det spelar inte någon roll hur stor budget marknadsavdelningen har. Den är ändå alltid för liten. Alltid. Det finns en längtan efter snabba lösningar och att snabbt kunna bygga hållbara kundrelationer. Men det är bara att acceptera sanningen, det har aldrig varit svårare att nå fram med sitt budskap än vad det är idag. Bruset är högre och starkare än någonsin. Och målgrupperna har tunnelseende. Men det finns hopp. Om man gör sin hemläxa, bygger sitt varumärke och skapar en hållbar kommunikationsstrategi. Här kommer en kort summering av de viktigaste stegen som man måste ta för att bygga ett starkt varumärke och nå igenom bruset. Steg ett är att definiera sig själv och sitt varumärke.

 

 

Stolthet, styrka och lyhördhet är bland det viktigaste egenskaperna som krävs för att bygga ett starkt varumärke. Tillväxten kommer inifrån. Och dessutom måste man ha en djup förståelse för hur mottagarnas verklighet ser ut idag. Det är en värld där alla människor springer runt i sin egen lilla låda och i sin tunnel. Dessutom med tunnelseende. I sin egen tunnel. Det gör det ännu svårare för oss att nå fram med vårt budskap. Den situationen måste vi ta hänsyn till och ta på ännu större allvar. Den verkligheten är avgörande när du ska bygga ditt varumärke. Är du en realist eller en drömmare? Hur når du fram?

Alla är tokstressade

När jag håller mina föreläsningar "Lev din dröm, bygg ditt varumärke" eller workshops på temat Varumärkesakuten brukar jag fråga om hur många som tror att konkurrensen kommer öka eller minska i framtiden? Alla svarar öka. Alla. Hur många tror att kraven på oss, stressen, förväntningarna, pressen kommer öka eller minska? Här brukar församlingens kroppsspråk och miner blir minst sagt nedslagna. Ingen tror att arbetslivet kommer bli mindre stressigt i framtiden. Vi blir överens om att vi lever i en höghastighetstid. Vad händer med vårt synfält när vi kör bil fort? Vi får ett tunnelseende och ser bara en begränsad liten yta av verkligheten. Det är vår utmaning och vår möjlighet. Hur kommer vårt varumärke in i det lilla och begränsade utsnittet av människans verklighet? Och hur kan vi stanna kvar där? Då måste vi arbeta varumärkesorienterat.

 

Det första steget är att definiera sitt varumärke.

Det börjar alltid i hjärtat hos en eller flera individer. Har du ett erbjudande som andra kan ha nytta, glädje eller få ett värde av? Är du beredd att satsa det som krävs för att få ut budskapet? Vill du göra jobbet? För att bli riktigt bra på någonting så brukar det sägas att det krävs minst 10.000 timmars arbete. Det är lika mycket som fem och ett halvt år heltidsarbete beräknat på åtta timmars arbetsdag. Det innebär att synliggöra och levandegöra sin affärsidé. Du måste bli tydlig, stark och attraktiv för att orka. Det är det här steget jag brukar kalla "Tratten". Att hitta inte hitta på. Att hitta sig själv. Och presentera sig på ett intressant sätt.

Gräv där du står

Kunskapen är mer än 2500 år gammal. Kunskapen om att konsten att tala övertygande, retoriken. Den föddes ur juristers, politikers och pedagogers behov av att nå fram med sina budskap i en tid då det skrivna ordet inte var mans egendom. Det som ibland kallas den gyllene triangeln gäller än idag. I alla budskap som ska övertyga måste det finnas med ethos, logos och pathos. Du kan ha 30 sekunder eller 30 minuter på dig. Ingridienserna måste alltid finnas med i ditt budskap. Ethos, det som bygger förtroende. Din historia, dina referenser, dina kunskaper, erfarenheter, kort och gott din personlighet. Du har det som behövs. Om du är ärlig med ditt erbjudande och dina löften till omvärlden. Logos, det är kalla fakta. Vilka rationella argument finns det för att välja dig? Ekonomi, forskning, vetenskap. Vad har du? Och sist men inte minst, pathos. Att beröra, visa känslor, visa att man är äkta. Vi människor känner blixtsnabbt och instinktivt om budskapet är äkta och ärligt. Men du måste berätta det på ett attraktivt sätt. Det kräver att du väljer det viktigaste budskapen och förpackar dem lockande. Och har koll på dina tre magiska cirklar.

 

De tre magiska cirklarna

Vi kan inte dölja oss, vi läcker som såll. Var stolt och tydlig. Det räcker. Långt. De tre magiska cirklarna som vi måste ha koll på är identitet, vem är du, dina plus och minus, dina styrkor och svagheter. Lyft fram dina styrkor och ha koll på och utveckla dina svagheter. Den andra cirkeln kallas profil. Den representerar det du vill vara, så som du vill upplevas. Dina visioner, dina drömmar, dina mål. Det är något som många glömmer eller inte vågar tala om. Men det är ofta både attraktivt och spännande. Den tredje cirkeln står för image. Det är marknadens dom, det är så du upplevs. På gott och ont. Du äger inte ditt varumärke, det ägs av mottagarna. Att bygga ett starkt varumärke handlar om att få de tre cirklarna att ligga så nära varandra som möjligt. Det är som att ställa in skärpan på en kamera. När de tre cirklarna naturligt ligger över varandra och bilden sammanfaller så har du ofta ett starkt varumärke. Och en stark position på marknaden.

Bygg ditt Varumärkeskepp

Jag brukar jämföra ett varumärke med ett segelfartyg som ska ut på det stora marknadshavet. Marknadens hav är ofta vilt, stormande och fyllt av faror och hot. Dessutom finns det konkurrenter som också vill locka ombord samma kunder som du. Du har så mycket att berätta men du kan inte berätta allt. En av de viktigaste delarna i arbetet med definiera sitt varumärke går ut på att välja sina kärnvärden och mervärden. I skrovet placeras dina bärande kärnvärden. De ska stå för din kultur, hur vill du att det ska fungera på din arbetsplats? Hur attraherar och utvecklar du dina medarbetare till att bli varumärkesambassadörer? "Culture eats strategy for breakfast" var ett citat som jag läste nyligen. Ny forskning pekar på att en organisation som har en stark och förankrad kultur och medarbetare som bidrar med både hjärta och hjärna ofta är både lönsammare och har starkare varumärken än andra. Det är framtiden. I seglen ska du välja de mervärden eller argument som är de mest lockande för dina målgrupp. Det är de ord som ska attrahera din framtid, dina kunder. De ord som gör så att dina målgrupper kliver ombord på ditt varumräkesskepp.

 

Varför ska man välja dig?

Det är först när du är tydlig och stark som du blir attraktiv. Det är först då som du kan börja nå ut till dina valda målgrupper. Det är först då som din framtid börjar se dig som ett alternativ. Varför ska man kliva ombord på just ditt varumärkesskepp? Att definiera sitt varumärke är bara det första steget. Du måste även ta de andra stegen som är:

Steg 1. Definiera ditt varumärke.
Steg 2. Se och förstå din målgrupp.
Steg 3. Gör en kort- och långsiktig kommunikationsplan.
Steg 4. Bestäm ditt marknadsackord
Steg 5. Bearbeta konsekvent och uthålligt, var en hjälpare inte en krokodil
Steg 6. Attrahera och utveckla dina varumärkesambassadörer

Nästa gång ska vi titta närmare på steg 2. Se och förstå din målgrupp. Vilka är de, var befinner de sig på relationstrappan, hur ska du förvandla kontakt till kontrakt?

Håll i, håll om, håll ut.

mvh/u