fbpx

1/2 2015. En av mina äldsta vänner, som också är ledarskaps- och säljkonsult, var och lyssnade på ett av mina frukostseminarier i höstas. Det hette "Varumärket & Den digitala framtiden". Han tyckte det var inspirerande och tänkvärt men han irriterade sig på en sak. Jag sa tydligen måste i var och varannan mening. Du måste ditten och du måste datten om du ska bygga varumärke. Det gjorde honom obstinat och rebellisk och fick honom tänka "jag måste f-n i mig inte någonting". Därför vill jag klargöra, det finns inga måsten, det finns bara din vilja. Du är en självständig fri människa som kan göra vad du vill. Men om du vill något på riktigt så måste du faktiskt omvandla dina drömmar till mål. Men vill du verkligen? 

 

 

Det är just det som är nyckelfrågan och det är där många inte tar sig själva på tillräckligt stort allvar. Eller tillåter sig att vara maximalt lekfulla och kreativa. Vill du satsa? På riktigt? Fullt ut? All in? Vad är din vision och mission? Och vill du verkligen? Har du verkligen bestämt dig? Då är det bara att köra. Då gäller det att vara fokuserad, uthållig och målstyrd. Kom ihåg, det finns undersökningar som visar att det bara är 3% av befolkningen som är fokuserad och har nedskrivna mål. Har du skrivit ned dina mål? Har du en plan? Har du en coach? Vad vill du egentligen? Och varför? Det måste du reda ut. Här är 10 punkter man måste ha koll på för de som vill bli känd, efterfrågad och lönsam. Det är jag fullständigt övertygad om efter alla år som varumärkesbyggare och efter att hört många av världens bästa entreprenörer, motivationsexperter, säljgurus och coacher. Se säger alla i princip samma sak, sluta dröm, tänk rätt. gå från ord till handling, fokusera och var uthållig.

 

Del 1/10. Ett erbjudande som ger nytta, glädje, värde

Det märks direkt om du inte själv tror på ditt erbjudande. Gör du det? Kan du lägga handen på hjärtat och säga att ditt erbjudande ger nytta, glädje, värde? Du måste vara passionerad, engagerad, påläst, insiktsfull, medkännande, lyssnande och på riktigt kunna förklara varför just ditt erbjudande är så fantastiskt. Och du måste vara frågvis på ett schysst sätt så att du verkligen förstår kundens behov. Inte bara en gång utan många gånger. Därför måste du hålla din dröm och vision levande. Det gör du bäst genom att hela tiden försöka bli lite bättre på vad du gör. Det är ett exempel på att leva sitt varumärke. Det finns tusen fler. Minst. entusiasm och engagemang är bland det mest smittande och övertygande som finns. Eller som jag brukar säga, stolthet säljer!

 

Del 2/10. Definiera, paketera, kommunicera

Definition är allt sa en filosof. Tänkvärt och sant? Låt oss konstatera att det i alla fall är mycket viktigt. Att definiera sig själv, sina mål, sina målgrupper, sitt erbjudande, sin kommunikationsstrategi och sitt sätt att bygga relationer är grunden för varumärket. Att se, förstå och uppskatta sitt eget rotsystem, sitt etos, logos och patos. Detta måste sedan paketeras attraktivt. Gör det enkelt att köpa, brukar nätverksgurun Mikael Arndt säga. Även forskaren och doktorn från Handelshögskolan i Stockholm, Lars-Johan Åge, menar att paketeringen är en av de viktigaste delarna i alla lönsamma affärer. Jag brukar använda metaforerna tratten, skeppet, trappan och gitarren som hjälp för att definiera och bygga sitt varumärke. Allt detta måste sedan kommuniceras, starkt, stolt och uthålligt.

 

Del 3/10. Skriv ned dina mål

Hjärnan är fantastisk men den har en svaghet. Eller om det är en styrka? Den kan inte alltid skilja på fantasi och verklighet. Om den upprepade gånger får se och höra nedskrivna och regelbundet uttalade mål så börjar den tro att målen är sanningen och börjar både medvetet och omedvetet arbeta för att målen ska uppfyllas. Tankens kraft är enorm. Det blir alltid som du tänker brukar livscoachen och föreläsaren Olof Röhlander säga. Det är ingen ny sanning, den har idrottsmän, psykologer och coacher använt sig av sedan länge och den börjar mer och mer komma in i många andra sammanhang, inte minst i näringslivet. Skriv ned målen. Skriv ned dem på lappar som du bär med dig och placerar fullt synliga på strategiska platser i hemmet, på arbetet eller t.ex. i bilen. Och! Skriv ned dem varje dag det första du gör på morgonen och helst även på kvällen. Det går att likna repetitionen av målen vid att gravera in nya spår i hjärnan. Det tar tid men ju djupare spåren blir ju bättre förankrade blir de. Läs gärna mitt inlägg om Ola Wallström från Mera Mål. Han är en av Sveriges främsta experter på att sätta mål.

 

Del 4/10. Bygg en hållbar värdegrund

"Culture eats strategy for breakfast" är ett uttalande som fastnat hos mig. Att ha en tydlig levande och förankrad värdegrund är som att ha ett välbyggt hållbart skrov på sitt varumärkesskepp. I skrovet finns de ord och begrepp som skapar grunden för en levande och hållbar företagskultur. En del kallar de orden för bärande kärnvärden andra för värdegrund. Det viktigaste är att det är ord och begrepp som hjälper alla att göra ett bra jobb, utvecklas, nå målen, skapa ett samarbetsklimat och en miljö som känns positiv och rolig. Det är lika viktigt för det företag som består av en person som en stor organisation som t.ex. Kommunal. Ledstjärnor är ett annat vackert ord för kärnvärden. Men kom ihåg, det får inte bara vara sköna ord som sitter inramade på väggarna. Det måste vara ord och begrepp som gör skillnad varje dag, som ger styrka, stolthet och drivkraft. Då först kan kan du både bygga och leva ditt varumärke fullt ut.

Men vad händer om man inte har en hållbar värdegrund? Svaret är att man riskerar att tappa kraft och energi. När det inte finns en samsyn på värdegrunden och den inte hålls levande uppstår det lätt osämja, missförstånd och oklarheter. Det går att jämföra med ett skepp som har hål i sitt skrov. Vattnet rusar in och skeppet riskerar att sjunka. Jag har bara 2014 sett tre kompetenta och lönsamma företag braka ihop i konflikter och missämja med förödande resultat bara för att man inte definierat sina kärnvärden och målsättningar. Varför inte bygga något hållbart från början? Vi styrs till 90% av våra värderingar, då kan det väl vara bra att ta reda på hur de ser ut och vilka man har gemensamt?

Som kontrast till detta inspireras jag bl.a. av Svante Randlert, en av grundarna till bemanning och rekryteringsföretaget Academic Works och Magnus Helgesson, grundare till restaurangkedjan Harrys. De har bägge hållit föredrag på entreprenörsutbildningen Academy of Excellence och hyllar ett levande värdegrundsarbete. De menar att det har varit absolut avgörande för deras respektive företags framgång.

 

 

Har du jobbat igenom din värdegrund? Är du nyfiken? Jag har en snabb, lustfylld och effektiv process som skapar tydlighet, engagemang och delaktighet. Den kallar jag "Stolt Kraftsamlings- och samsynsprocess". Hör av dig så berättar jag mer, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller 070-373 05 81

Nästa gång berättar jag om fyra nya sköna måsten som hjälper dig gå från dröm till verklighet.

Var stolt.
mvh/u