fbpx

 

27/4 2014. Tänk om fler nätverkade oftare, intensivare och mer regelbundet. I veckan som gick fick jag vara med om något fantastiskt. Jag följde med, som Dr Stolt Varumärkesdoktorn, på delar av Nyföretagarcentrums årliga nyföretagarvecka "Cafe Starta & Driva Eget". I Göteborg, Jönköping, Norrköping, Eskilstuna, Västerås och Uppsala fick människor med drömmar om att starta eget företag möta experter och rådgivare. Under två intensiva timmar kunde man testa sin affärsidé, diskutera och nätverka, få råd och tips om finansiering, marknadsföring, bokföring, företagsformer, avtal, moms, entreprenörsskap och mycket mer. Dessutom var det föredrag och tävlingar. Jag hjälpte hemsidesbyggarna Snowfire med att ge deras besökare råd och tips kring konsten att bygga och leva sitt varumärke. På varje plats var det mellan 100 och 400 personer. Så mycket energi. Så mycket drömmar. Så mycket inspiration. Nätverkande och samverkan är framtiden. Här kommer några fler tips på hur man kan framföra sitt budskap.

 

23. Överraska

Under flera år var Jan von Schewen från Länsförsäkringar med i Arndts Weekly på Gondolen. Lite underfundigt och ändå sakligt berättade han om vikten av att se om sitt hus både bokstavligt och bildligt talat. Ibland, men inte för ofta, låtsades Janne snubbla och ramla vilket alltid fick församlingen i hjälpberedskap. Försäkra dig innan olyckan är framme var naturligtvis budskapet från Janne och Länsförsäkringar.

24. Chocka

När jag precis hade börjat som medlem på Arndts Weekly år 2009 hade gruppen ett IT-supporterföretag som medlem. Varje gång reste sig presenterade han sig och slängde sin medhavda laptop i golvet. Varje gång blev effekten högljudda skrik och massa ohh och ahhh. Trots att vi visste vad som skulle hända. Varje gång. Alla spetsade öronen och erbjudandet om att de löste alla dataproblem i alla situationer kunde ingen missa.

25. Hylla andra

Den som visar tacksamhet och glädje över en lyckad leverans väcker mycket sympati. Och du visar att du är en person som uppskattar andra och bekräftar bra insatser. Den som når framgång tack vare hjälp och samarbete med andra visar att hen förstår nätverkandets innersta syfte, att hjälpa varandra göra mer affärer. Det inspirerar och ger därmed energi till resten av gruppen

26. Måla med bilder

Erik Drakenberg har ett företag som heter Good Sailing och erbjuder det företaget heter. Fantastiska seglingsupplevelser i en av världens vackraste skärgårdar med alltifrån en båt till många. Dagsturer eller längre turer. Erik har en vacker och intensiv stämma och talar ganska långsamt men extremt tydligt och med mycket känsla. Han ser till att fånga gruppens uppmärksamhet och inleder ofta med "Tänk er att ni befinner er ...." och så kommer en målande berättelse om en resa, en plats, ett speciellt mål eller liknande. De flesta får något drömskt i blicken och när Erik slår ut med handen och pekar mot Saltsjöns öppna vatten så hörs det ljudliga suckar av längtan.

 

27. Aktivera gruppen

Martin Forstner driver Synskadade massörer. Varje vecka får han oss att ställa oss upp för, som han ofta berättar, så är bara den rörelsen viktig för vårt välbefinnande. Därefter vidtar ofta någon variant på övning, stretchtips, knäböj, vridning eller liknande. Martin hämtar hem insatsen med att erbjuda massage till den som har lite problem att genomföra övningen. Det är inte lätt att aktivera en flock vuxna människor men vi lyder Martin varje vecka. Med glädje.

28. Bjud på smakprov

På Arndts Weekly på Gondolen är vi varje vecka mellan 40-70 personer som alla har minst 1000 personer i sina nätverk. För den som vill introducera någon ny produkt eller tjänst är det en perfekt plattform för att sprida sitt budskap om man gör på rätt sätt. Vi har fått smaka på nya basmix till PinaColada, fått kaffe och fått prova nya kosttillskott. Tyvärr är det få som använder sig av metodiken före, under, efter utan förlitar sig på att den korta presentationen och smakprovet ska göra hela affären. Vilket det sällan gör. Men chansen finns där. Se det som en möjlighet.

29. Lotta ut något

Möjligheten att få något gratis är svår att motstå. En fungerande och attraktiv metod är att introducera t.ex. en tjänst, kurs eller metod som man lottar ut till den som är intresserad. Man presenterar kursen och låter sedan en skål där de som vill får lägga sina visitkort. Mot slutet får en neutral person dra en eller flera vinnare. Med den metodiken får man en indikation på hur många och vilka som är intresserade och man väcker sympati. Den som ger får.

30. Var expert

Under flera år var Malin Ström från CUIRL (= See You In Real Life), en av Sveriges främsta experter inom sociala medier, en av våra färgstarkaste medlemmar på Arndts. Många av hennes presentationer byggde på analys av olika företags insatser på sociala medier. Malin satte med osviklig precision fingret på deras misstag och pekade på vad de borde göra. Ofta var det just dessa företag hon analyserade som också var hennes sökning för dagen. I samarbete med Arndts så drev också Malin uppskattade kurser och utbildningar vilket ytterligare förstärkte hennes position som expert på sociala medier.

31. Var en rådgivare och inspiratör

Okey, i brist på annan får jag väl lyfta fram mig själv. Jag försöker krydda min presentationer med att försöka öka förståelsen för värdet av att både bygga och leva sitt varumärke. Starka varumärken är dubbelt så lönsamma som svaga, allt kommunicerer, prata med en röst, definiera ditt varumärkeslöfte, branding & selling är två sidor av samma mynt, skilj på tyst och talande typografi, och mycket mer. Och jag följer upp på nätet. Som jag gör här.

32. "Skryt" om din bakgrund

Skryt luktar illa men stolthet attraherar. I vårt nätverk har vi en stabil, karismatisk och extremt tydligt och kraftfullt talande advokat som är doktor i handelsrätt, lärare på universitetet och författare till ett antal böcker. Han heter Jon Kihlman och presenterar sig och sitt erbjudande med finess och auktoritet utan att det känns som skryt. Bara självklart. Att Jon härstammar från de goa gubbarnas del av landet märks också. Glimten i ögat och humoristiska knorrar ger presentationerna en befriande distans. Och Jon fyller den gyllene triangeln med ethos, logos och pathos varje gång. Han fullföljer därmed en mer en 2500 år gammal retorisk tradition. Retoriken växte fram ur behovet att kunna tala övertygande hos politiker, pedagoger och... jurister.

 

34. "Skryt" om resultatet

Money talks, bullshit walks. Jim Ribe är framgångsrik fastighetsmäklare hos Edward & Partners. Han specialitet är innerstadslägenheter. Varje vecka berättar Jim om hur han lyckats få ut si och så mycket mer vid en försäljning av en lägenhet. Är det bara skryt? Siffrorna talar för sig själva och fdet stora antal av nöjda kunder som anlitat Jim. Inte minst medlemmar på Arndts. För ett par veckor sedan berättade Jim att han under sina fem år på Arndts hade sålt lägenheter för många miljoner kronor. Alla affärer kunde Jim härleda till nätverkandet på Arndts.

35. Bevisa ditt engagemang

Daniel Magnusson är coach med fokus på att hjälpa sina kunder att öka sin försäljning. Daniel har varit med i Arndts ett par år. Både som medlem och gruppledare för nätverksträffar de gånger Micke Arndt inte kunnat vara närvarande. För ett drygt år sedan inbjöd Daniel medlemmarna på Arndts till en timmes gratis konsultation. Och satte upp målet att genomföra 100 coachsamtal på tre månader. Han lyckades och fick på köpet en hel del nya kunder. Snacka om att leva sitt varumärke.

36. Var dig själv

Varför krångla till det? Ärlighet, tydlighet, engagemang räcker hur långt som helst. Jerry Seinfeld kommer alltid tillbaka till begreppet KISS. Keep It Simple Stupid. Enkelhet fungerar nästan alltid om du har med dig hjärtat och din energi. Du duger som du är och kom ihåg... var stolt. Du är världsmästare på att vara du. Det kan ingen annan i hela världen vara. Var dig själv, fullt ut.

Detta var bara några exempel på sätt att presentera sig. Det finns hur många varianter, kombinationer och möjligheter som helst. Själv har jag mer än 200 olika infallsvinklar på mina egna presentationer. I och med att ett av mina erbjudanden är kreativitet så kan jag inte bara prata om att vara kreativ. Jag måste visa det och därmed leva mitt varumärke. De första 5-6 månaderna på Arndts var det jobbigt att hitta på nytt hela tiden men när jag definierade mig själv tydligare så hittade jag min ton och mitt koncept och därmed en oändlig massa variationer. Idag använder jag Arndts-presentationerna som en utmaning och ett träningsläger för min egen påhittighet. Jag vill överraska inte bara andra utan även mig själv. Då blir livet roligare och mer spännande. Hur berättar du din historia?

Håll i, håll om, håll ut.

mvh/u