fbpx

15/2 2015. Vad ska du spela på din gitarr? Vilket är ditt marknadsackord? Vilken är din publik? Vad väljer du? Ordet strategi kommer från italienskans stratos som betyder väg. Strategi betyder alltså vägval. Vad väljer du att spela för typ av musik, är det rock eller twist? Klassiskt eller salsa? Jazz eller blues? Möjligheterna är oändliga trots att antalet toner bara 12. Åtta vita heltoner på pianot 5 svarta halvtoner. Vare sig mer eller mindre. Allt sätts ihop till ackord och harmonier med ett eget uttryck. Och det behöver inte vara komplicerat. Det finns många rock- och popmiljonärer som byggt en karriär på i tre ackord. Det de tillför är personlighet, attraktion och attityd. Där är variationsmöjligheterna oändliga. Lite olika röster, instrument och sound så var det klart. Eller?

 

 

 

Musik eller affärer? Det finns mycket stora likheter mellan de utmaningar som alla står inför vare sig man är in en bransch som säljer t.ex. stål eller om man är musiker och artist. Alla måste bygga starka relationer med omvärlden, alla måste ha ett attraktivt erbjudande, alla måste visa sig värdiga det förtroende som omvärlden har och alla måste paketera och kommunicera sitt erbjudande tydligt, attraktivt och uthålligt. Därför måste alla ha en handlingsplan eller som jag brukar kalla det, ett marknadsackord som konsekvent och sympatiskt når ut till omvärlden. Så byggs starka varumärken och så byggs relationer med trogna fans.

 

Del 7/10. Kommunikationsstrategin, ditt marknadsackord

Det handlar om hur man sätter ihop ackorden, instrumenten, hur man spelar tillsammans, med vilken skicklighet, uttryck och känsla. Uttrycket i varumärket som helhet påverkas också av hur ledarskap och medarbetarskap samverkar. Gruppens dynamik, personligheter, lust och glädje är alla delar av helheten. I ett företag och i ett band. Och hur skickliga är medarbetarna är och hur vältränade de är? Vilket band, artist, musikstil vill du vara? Det är en bra övning att göra, fundera kring vilken artist du eller företaget skulle vilja vara. Vilka scener och arenor vill du uppträda på? Vilka delar av landet vill du turnera i? Och hur fungerar alla andra delar i verksamheten? Alla står inte på scen, det finns massor av viktiga funktioner bakom, bredvid och utanför scenen som avgör om framförandet av erbjudandet blir så bra som möjligt. Alla är en del av varumärket, alla hjälper till att "sälja", alla behövs. Finns det kraft och samsyn på mål, vision och mission?

Publiken avgör din framgång

Men framförallt, glöm aldrig publiken, alltså dina kunder. De måste alltid finnas med vid beslutet av kommunikationsstrategi. Vare sig det är 10 eller 10.000 i publiken ska de få det bästa du kan ge. Det märks direkt om du vill ge det bästa du har. Om budskapet framförs med hjärta och passion. Den känslan och äktheten har en enorm kraft som sprider sig till andra. Att bygga upp en trogen skara av fans är ryggraden för alla artister. Och företag. Vilken är din publik? Vilken är din viktigaste målgrupp? Vilka är sekundärmålgrupperna? Vårdar du dina fans, lyssnar du på dem, för du en dialog, bjuder du på dig själv? Det är lika viktigt i musiksammanhang som i näringslivet. Attrahera och utveckla varumärkesambassadörer vilket är detsamma som nöjda kunder och nöjda medarbetare. Allt och alla berörs och påverkas av varumärket. Vem är du och vad vill du? Ha mål. Ha koll. Ha kul. Det märks.

 

Variation och lyhördhet

Ett marknadsackords rytm, puls, tonläge och intensitet spelar också in i upplevelsen av hur du framför ditt budskap. Den som hela tiden skriker upplevs ofta som jobbig. Den som inte har en dynamik i sitt framförande uppfattas ofta entonig och i längden tråkig. Det gäller att variera och ibland låta tystnaden och pauserna få tala. Reklamtrötthet är ett begrepp som många i branschen talar om. Tjata inte ut din publik. Överraska och roa. Bjud på dig själv. Var "bjussig". Det går att föra fram ett budskap ändå. ICAs reklamfilmer är ett strålande exempel. Ett annat är kampanjerna för Benetton och Diesel. De både fick folk att lyfta på ögonbrynen och, som i Benettons fall, även ta politisk ställning. Underhåll eller dö sa en av grundarna till det produktionsbolag som senare skapade ICA-filmerna. Det kanske gäller i ännu högre grad idag. Världen blir mer och mer transparent.

 

Bidra till samhället

Det företag eller den organisation som bara hela tiden ser till sin egen vinning och plånbok kommer få problem. Det blir allt mer tydligare att de som söker jobb vill arbeta på företag som gör meningsfulla saker som utvecklar och tar ansvar för både individ och samhälle.

Alla vill jobba med något meningsfullt, ingen vill jobba med något meningslöst. Ryktet om schyssta företag sprider sig blixtsnabbt och attraherar talanger och bra medarbetare. Ryktet om oschyssta företag med dålig personalpolicy och giriga ägare sprider sig också. Hur vill du uppfattas? Stämmer omvärldens bild av dig och din organisationen eller måste du göra något åt det? Har du problem, backa tillbaka till värdegrund, mål, vision och mission. Där finns hjärtat och kraften. Det hjärtat måste vara friskt och starkt.

 

 

Publiken/kunderna är anledningen till varför du finns och har ett existensberättigande. Det är den som betalar ditt smör och bröd. Lyssna på dem, spela för dem, hylla dem. Behandla dem med respekt och kärlek. En del kallar det kundvård. Andra kallar det att bygga relation. Ta reda på vilka de är och ge ditt bästa. Alltid. Då får du både trogna fans, ambassadörer och en växande publik. Därför måste du alltid leva i process.

 

Del 8/10. Träna mer

Att driva företag är en extremt komplicerad process men hur många företag är det egentligen som konstant arbetar för att utvecklas? Det finns många lysande undantag men många går bara till jobbet och avverkar arbetstid. Hur mycket lust, glädje och stolthet tappas inte på vägen? Livet blir inte roligare än vad man gör det till. Det är här som grundvärderingar och förankrad kultur kan ge oss hjälp och stöd. Vad är vår vision och vår mission. Bygger vi en katedral eller hackar vi på en sten? Därför är det viktigt att också träna och försöka utvecklas varje dag. Hur går det att göra saker och ting bättre? Hur får vi till roligare möten? Hur skapar vi arbetslust och utveckling tillsammans? Vill vi det måste vi träna för att utvecklas. Inte bara en gång, utan varje dag.

Lev i process

Putte Wickman, en av Sveriges bästa klarinettister med världsrykte, tränade minst fyra timmar om dagen. Toyota har sitt lean-tänkande där man varje dag söker utvecklingspotential i varje moment av bilbyggande. Man noterar, summerar och förbättrar hela tiden. Toyota menar att de lever i en ständigt pågående process som aldrig tar slut. Bruce Springsteen berättade en gång att det var när de repeterat sitt material inför en turné så mycket att de i princip kunde repertoaren i sömnen som det hände. Det där magiska, ett nytt liv, något magiskt, flödade in i musiken och gav den en ny dimension. Det uppstod alltid men bara när de var extremt välrepeterade.

 

Variera och vitalisera

Precis som publiken ofta vill höra artisternas hits så kräver fansen också förnyelse. I lagom form. En artist eller ett företag som inte vågar utvecklas eller pröva nya vägar blir till sist lätt något gammalt och trött. Genom att hela tiden strävar efter att leva i process och i samklang med omvärlden så ökar chanserna till att man har en vital och dynamiska organisation. Men det är också viktigt att den egna integriteten och grundpassionen bibehålls. Annars riskerar man att bli en vindflöjel och en kappvändare som ingen på sikt kan förhålla sig till eller attraheras av. Stå stark, var stolt och våga utvecklas. Då blir framtiden ljus och lockande.

Nästa gång tittar jag närmare på vikten av att bygga starka relationer och att våga fråga efter affären, alltså att sälja.

Rock on!
mvh/u