fbpx

Stolt? Stolt. Stolt!

Små förändringar gör stor skillnad. Ulf Bergman startade Stolt Kommunikation i januari 2008. Namnet kom ur min erfarenhet av att just begreppet stolthet är en bristvara hos många människor och företag. Vi är fantastiska, livet är en gåva och vi borde vara stoltare än vad vi ofta visar. Det handlar inte om att ta fram den stolthet som gränsar till fåfänga och envishet. Det handlar om att stå stark i sig själv, kunna acceptera sina brister men utveckla och bejaka sina styrkor. Det är ett livslångt arbete men jag är övertygad om att det är där som livsglädje och motivation finns. Därför brinner jag för att hjälpa mina uppdragsgivare att hitta och synliggöra skillnaden mellan att vara stolt med ett frågetecken och att vara stolt med ett utropstecken. Där finns kraften som bygger kraft och attraktion. Framtidens vinnare är starka varumärken med tydligt säljfokus. Stolt Kommunikation hjälper sina uppdragsgivare att bygga och leva sitt varumärke på en hållbar och ärlig värdegrund. Det skapar energi och ökar lönsamheten både på lång och kort sikt.

Min erfarenhet

är att varje människa, företag och organisation besitter en enorm outnyttjad potential. Det är sällan eller aldrig fel på erfarenheter, kunskap, kompetens eller vilja. Man får helt enkelt inte ihop det, fastnar ofta i den dagliga grottekvarnen och hinner alltför sällan diskutera sina grundvärderingar, sina visioner och sina mål. Begrepp som är helt avgörande för utveckling och framgång.
Ordet kommunikation betyder "göra gemensamt". Det är en hörnpelare för Stolt Kommunikation. Andra viktiga begrepp är delaktighet, samsyn och dialog. Som konsult får jag aldrig vare sig överta eller överge.

Min övertygelse

är att all tillväxt kommer inifrån. När man bejakar och utvecklar sina goda sidor når man ofta också sin självkänsla och sin stolthet. Har man inte den känslan är det svårt att visa andra nödvändig respekt och empati. Det är i det personliga mötet som förtroenden uppstår och då måste man kunna kommunicera både ärligt, stolt och uthålligt om man vill bygga relationer grundade på tillit. Därför måste allt hållbart varumärkesbyggande börja inifrån. Då måste en organisation ha en förståelse för sin identitets bra och dåliga sidor. Då måste medarbetarna ha en samsyn på vilken profil man vill ha och hur man vill uppfattas. Och då måste man föra en ständig dialog med sin omvärlden. Det är grunden för allt hållbart varumärkesbyggande.

Mitt löfte

är att hjälpa mina uppdragsgivare med resultatskapande kommunikation genom att definiera hur man på bästa sätt kan både bygga och leva sitt varumärke. Tydligt, starkt och med uthållighet. År 2008 startade jag Stolt Kommunikation. Efter mer än 30 år i branschen, 20 år som lärare på Berghs School of Communication, 22 år som delägare och med olika ledningsansvar på fler byråer varav 5 år som VD, ville jag vara mer flexibel och oberoende. Jag vill erbjuda mina kunder alltifrån enstaka bollplankstimmar till större arbetsgrupper skräddarsydda efter projektets art, storlek och budget. Alltid med en humanistisk grundsyn och alltid med kundens bästa för ögonen.

Mitt erbjudande

är i grunden två. En del som bygger på temat "konsten att bygga och leva sitt varumärke". Där hjälper jag mest små och medelstora företag med kunskap och insikter om hur man kan använda sina två ben, branding & selling, för att stärka sitt varumärke och höja sin lönsamhet. Den delen innehåller workshops, föreläsningar och utbildning. 

Den andra delen består av mer långsiktigt kreativt, praktiskt och strategiskt löpande arbete. Grunden är alltid en befintlig eller skapad varumärkesplattform. Här ingår analys och strategi, bollplanksstöd och coaching, byggande av varumärkesplattformar och kommunikationsstrategier. Resultatet blir ofta kreativa koncept, grafiska profiler, utbildningar och workshops. Kampanjer, broschyrer, hemsidor, film, logotyper och allt där emellan.

Hur har du det?

Lyser du och din organisation av stolthet? Vill du veta mer om hur ditt företag kan nå sin outnyttjade potential? Hör av dig till mig på 070–373 05 81, eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.. Eller kom upp på en fika till Krukmakargatan 22. Där, två kvarter från Mariatorget, sitter jag i ett nätverk bestående av kommunikatörer och affärsutvecklare inom många olika discipliner. Det heter K22 och består av ett 40-tal erfarna och enastående proffs som är starkare och stoltare. Tillsammans.

Lev din dröm - bygg ditt varumärke. Stolt Kommunikation hjälper dig att går från ord till handling.

mvh/Ulf Bergman, VD, AD, Varumärkesstrateg

 

Stolt på FacebookStolt på TwitterStolt på LinkedIn

Inspiration


Stolta tips

 

Bli klok. Läs en bok. Den här boken är en av de mest inspirerande jag läst. Ett måste för dig som jobbar med kommunikation, varumärke, försäljning och marknadsföring. Så här beskrivs den på Adlibris.

"En av ledarskaps-litteraturens senaste klassiker Start with why – äntligen på svenska!

Att besvara frågan ”varför?” är den centrala frågan för alla som vill nå framgång med en produkt, en tjänst eller en idé. Simon Sineks bok om vikten för personer och organisationer att ställa sig frågan ”varför?” är en internationell bästsäljare med miljontals läsare – kanske den bok i generen som refererats till oftast senaste åren. Sineks TED-föreläsning på samma tema som boken är den tredje mest sedda i världen.

Bokens grundläggande fråga är: Varför är vissa människor och organisationer mer innovativa, inflytelserika och framgångsrika än andra? Varför är vissa mer populära både hos kunder och anställda? Och varför är det så svårt att upprepa dessa bragder, även för de som en gång lyckats?

I Fråga först varför visar Simon Sinek att det finns en gemensam nämnare hos de ledare som lyckas med allt det här: De började med att försöka besvara frågan ”varför?”. Vare sig det gäller en produkt, en tjänst eller en idé så måste man börja där, för att nå framgång.

Simon Sinek är brittisk-amerikansk författare, marknadskonsult och talare. Han är född 1973 och har skrivit fyra böcker." Köp. Läs. Begrunda.