fbpx

Tankar och insikter om konsten att bygga och leva sitt varumärke.

Har du verkligen något att erbjuda omvärlden som den kan ha nytta och glädje av? På riktigt!

Ärligt och äkta? Handen på hjärtat, skulle du själv köpa det du säljer? Om inte: se till att ditt erbjudande och dina löften håller annars, lägg ner och gör något annat du kan stå för! Tror inte du på det du erbjuder kommer ingen annan göra det heller.

Min övertygelse växer i takt med min erfarenhet: De människor och organisationer som vill nå framgång måste tänka varumärkesorienterat. Det innebär att man måste inse att precis allt kommunicerar. Att man på djupet måste förstå att vad man säger, när man säger det och till vem man förmedlar sina löften styr upplevelsen av det egna varumärket. Om detta och om vad som krävs för att kunna klara av utmaningen kommer jag resonera kring i en serie tankeväckare och inlägg.
Utmaningen att bygga och leva sitt varumärke prövas starkast i den enkla men viktiga frågan i inledningen som man måste kunna svara ja på. Något som många, helt i onödan, inte ens reflekterat över. Trots att det finns både kraft, stolthet, attraktiva löften, erbjudanden, produkter och tjänster som skulle göra skillnad i andras liv.
En del kallar det passion. Andra kallar det engagemang. Jag kallar det för den avgörande innersta frågan. Kan vi, du och jag, svara JA på den så är det egentligen bara en fråga tid och uthållighet. Vet vi i hjärtat att vi har något gott att erbjuda, något som skapar en vinn-vinn-situation,
 så kommer vi lyckas om vi gör rätt.
Om vi utstrålar stolthet, väljer en hållbar strategi och har förmågan att strukturera vårt erbjudande så kommer vi nå framgång. Framgång kan mätas i pengar, men om det inte finns ett annat övergripande incitament så blir det aldrig hållbart i längden. Vi människor behöver känna att vi gör gott och att vi bidrar till flockens överlevnad. Känner vi inte att vi ingår i ett meningsfullt sammanhang tappar vi förr eller senare fotfästet. En mission som ger oss existensberättigande är otroligt viktig. Allt hållbart varumärkesbyggande måste börja med en ärlig känsla av att jag erbjuder något värdefullt. Om vi inte tror det kommer vi förr eller senare bli avslöjade. Ett ärligt hjärta kommer både orka längre och kunna stråla passionerat.
Min erfarenhet efter trettio år är nästan till hundra procent att de flesta människor och organisationer har allt som behövs för att öka attraktionen i sitt varumärke. Det handlar om att hitta och levandegöra sin potential. Om inte du kan berätta om dina styrkor så kommer inga andra heller upptäcka dom. Det är en av hörnpelare i att leva varumärkesorienterat.

Välj väg!/u