fbpx

12/11 2011. När visitkort används idag är det ofta bara till hälften. Om ens det. Den nakna sanningen är att de allra flesta aldrig använder baksidan av visitkortet för att berätta om vad man vill, kan och erbjuder. Den som kan berätta om sig själv och sitt erbjudande på baksidan av visitkortet har dessutom ofta fångat sin "hiss-pitch". Som flitig affärsnätverkare så stöter jag tyvärr allt oftare på folk som inte ens har ett visitkort med sig. Det är skrämmande. Varför tar man inte chansen till att göra ett maximalt första gott intryck när man har ett personligt möte? Hur många affärer blir inte av för att det slarvas med det mest elementära? När jag höll ett föredrag för 300 försäljningschefer ställde jag frågan om hur många som berättade om sig själva och sina löften på baksidan av visitkortet. Den nakna sanningen var att det bara var tre stycken. Av 300. Med ett schysst visitkort kan du göra skillnad, få fler heta kunder och snabbare bygga tillit och attraktion. Gå inte in i den digitala anonymitetsfällan. Träna på att alltid ha med dig dina visitkort. Förbered dig rätt och hantera dem rätt. Här är 13 tips på vad du bör tänka på vid hanteringen av egna och andras visitkort. Men kom ihåg, det handlar inte om att slänga iväg så många visitkort som möjligt. Det handlar om att bygga förtroende och attraktion. Där är den lilla papperslappen fortfarande ett ovärderligt redskap.


 

 Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

117. Träna på att ta med och använda visitkorten rätt

Här är en annan skrämmande färsk och sann historia: Oj, vad han var cool. Några och trettio, skägg, bakåtvänd keps, trasiga jeans. Rårätt. Dessutom jurist och tech-entreprenör de lux. Han höll ett föredrag på Connects Tillväxtarena om ett nytt snärtigt IT-system som hyllats unisont. Efter föreläsningen ställde jag några frågor och bad om hans visitkort. ”Nej, jag är helt digital” blev svaret. ”Vi kan väl hooka upp på Linked In?”. Varpå jag bara var tvungen att skaka hans hand för att konstatera att han i allra högsta grad var verklig och bestod av kött och blod. Har jag connectat med honom på Linked In? Nej. Har jag gått in och tittat på hemsidan? Nej. Blev jag sugen på att rekommendera honom för någon av de mer än 4500 kontakter jag byggt upp under snart 10 år? Nej. Kommer jag ihåg vad han hette? Nej. Igen: gå inte in i den digitala anonymitetsfällan. Träna på att alltid ha med dig dina visitkort. Förbered dig rätt och hantera dem rätt. Här är 13 tips på vad du bör tänka på vid hanteringen av egna och andras visitkort. Rätt hanterat bygger det både självförtroende och mod.

 



Hur länge kommer du ihåg ett handslag?

1. Inget slår det personliga mötet

Vi kan bli hur digitaliserade som helst men hur vi än vrider och vänder på det så är det personliga mötet fortfarande det mest kraftfulla och avgörande ögonblicket vad det gäller allt relationsbyggande. Där kan du använda alla kommunikativa verktyg till 100%. Kroppsspråk, tal, ord, gester och, inte minst, The visitkort.

2. Ta tillvara ögontiden

Att kunna se varandra i ögonen, höra, känna, uppleva en annan människas hela kroppsspråk blir allt sällsyntare. Skärmtiden dominerar snart totalt över ögontiden. När du äntligen har chansen att se någon i ögonen och mötas på riktigt – ta stunden på allvar. Och är det första gången ni ses, kom ihåg, du få aldrig en andra chans att göra ett första intryck. Visitkortet är fysiskt, på riktigt och kan vara det som gör att just du blir ihågkommen.

 

 

3. Var förberedd mentalt

Är du stolt, stark och övertygande? Är du en lyssnande och lyhörd medmänniska i första hand. Har du tänkt igenom ditt eget erbjudande och är fullständigt övertygad om att du har något som ger andra nytta, glädje, värde, nöje? Om du inte är övertygad själv kan du inte övertyga någon annan. Hur mycket du än försöker. Det märks om du är lugn och förankrad i dig själv. Det märks om du är övertygad. Visitkortet ska vara en bekräftelse på din övertygelse.

4. Var förberedd visuellt

Hur ser ditt visitkort ut egentligen? Uppfyller det de mest grundläggande kraven? Företagsnamnet syns tydligt, man förstår vad du gör, typografin är läsbar och papperskvaliteten känns rätt. Kortet utstrålar det du vill att det ska utstråla. Du kan känna dig stolt och nöjd när du lämnar över kortet? Eller?

 

Så här ser baksidan ut på mitt visitkort. Jag lämnar oftast över det med baksidan uppåt.

 

5. Har du med det viktigaste?

Man glömmer sällan ett ansikte men man glömmer lätt namn. Både personnamn och företagsnamn. Gör så här, ha ett med foto på dig själv, ditt varumärkeslöfte och en intresseväckande text om dig själv på baksidan av visitkortet. Och när du lämnar över det så överräcker du visitkortet med baksidan först. Då kommer mottagaren garanterat först vända på kortet för att se framsidan, sedan vända tillbaka för att läsa texten och sedan titta på dig och förmodligen ställa några frågor. Och vips, en till synes enkel papperslapp har fått mottagaren att använda både sinnen och tankar. Du blir någon man minns. Det är en bra början på en relation.

6. Lämna över med rätt tajming.

Du minglar. Du har pratat med en person. Hen var trevlig, ni hade en kort och bra dialog där ni bägge blev nyfikna på varandra. Bägge parter hann ställa frågor om den andre och bägge parter fick ge bra svar på frågorna. Ni var överens om att ni skulle ta kontakt igen för att lära känna varandra bättre. Ni tror att ni skulle antingen kunna samarbeta eller hjälpa varandra. Då är det dags att byta visitkort med varandra. Alltså, släng inte ut visitkort hur som helst. Säkra att det finns ett intresse att ta ett nästa steg. Då är det dags.

 

Hur många Likes eller Tummen-upp-tecken kommer du ihåg?

 

7. Lämna över på rätt sätt

I bl.a. Japan är överlämnandet av sitt visitkort nästan lika komplicerat som någon av deras té-ceremonier. Man ska bocka, buga och lämna över sitt visitkort med bägge händerna samtidigt som man tackar för förtroendet. Riktigt så högtidligt tycker jag inte man behöver göra det men att överräcka visitkortet med värme, stolthet och tydlighet tror jag är viktigt. Se den andre i ögonen och le. Då utstrålar du respekt och engagemang både för dig själv och den andre och det gör intryck.

8. Fråga om möjligheten att hålla kontakten

Ingen människa vill bli påhoppad och tvingad till en kontakt. Var inte påflugen och fråga inte om möjligheten till affär det första du gör. Visa att du är en schysst och sansad person som vill den andre väl. På riktigt. Dubbelkolla att det är okey att du hör av dig igen och framförallt, var inte en jobbig krokodil. En krängare med en stor käft och inga öron som bara pratar och aldrig lyssnar.

9. Fråga om du kan hjälpa till

Om ni har fått bra kontakt och du tror att ni skulle kunna hjälpa varandra visa då att du är en generös person. Fråga efter hur du skulle kunna hjälpa den andre. Med en kontakt från ditt nätverk, råd, tips eller kunskap. Det kostar dig ingenting men det hjälper dig att bygga tillit. Lova ingenting du inte kan hålla men lova att du ska göra ditt bästa. Och visa det genom att höra av dig och ge feedback. Även om du kanske inte lyckats med det du trodde. Det bygger förtroende.

 

 

Vad är ditt löfte till omvärlden? Vad är vinsten med att anlita dig? Skriv det!

 

10. Håll vad du lovar.

Om du lovat att skicka dina kontaktuppgifter, connecta på Linked In, skicka råd, tips, eller kunskap se till att gör det. Så snabbt du kan. Världen är full av smilande babbelbyxor som lovar runt men håller tunt. Bli inte en sådan. Det sänker ditt varumärke otroligt snabbt. Om du inte kan hålla dina löften så se till att inte ge dem. Om du då hör av dig ändå blir överraskningen desto större.

11. Skriv in kontakten

När du kommit hem med ett antal visitkort börjar det egentliga relationsbyggararbetet. Skriv upp på visitkortet var och när ni sågs. Skriv dessutom gärna upp några nyckelord som förklarar vad personen jobbar med och vad hen behöver. Gör det direkt annars kommer du glömma detaljerna. Sätt sedan in kortet i någon forma av register, jag använder pärmar med visitkortsplastfickor och sist men inte minst. Skriv in kontaktuppgifterna digitalt så att du har en möjlighet att snabbt kunna maila kontakten. Skriv alltid in mailadressen i ditt adressregister men gärna även alla övriga kontaktuppgifter. Om du hinner. Men mailadressen är viktigast. Den är din plattform för att kunna kommunicera och utveckla relationen i framtiden.

12. Superhet, het eller ljummen?

Vi kan inte jobba med alla och alla kan inte jobba med oss. Men alla kan bli ett fan eller en varumärkesambassadör.  Om du vårdar dina kontakter. Har du klart för dig vilka uppdrag du helst vill ha? Hur ser dina önskekunder ut? Vilken är din bästa affär? Förmågan att sortera och värdera sina kontakter är en enormt viktig framgångsfaktor. Följ ditt hjärta, följ din magkänsla, följ din instinkt. och framförallt, var uthållig. Det tar tid att bygga relationer och den som inte ger upp visar att den är en person att lita på.

13. Hör av dig regelbundet

Sälj, eller som jag hellre kallar det relationsbyggande, är ett stort problem över hela världen. Många säljavdelningar lyckas inte. Det finns ett institut i USA som forskar och studerar olika säljhinder och de har landat i att säljare har ungefär 12 olika säljhinder som gör att de inte lyckas. Samma institut ha dessutom kunnat konstaterat ett häpnadsväckande faktum. Ur databasen på minst en miljon säljare från hela världen kan det utläsas, och håll i dig nu, att 80% av alla genomförda affärer görs av 10% av säljarna! Och affärerna görs vid 5-6 kontakten eller mer. Med andra ord, var tålmodig, uthållig och hör av dig på ett schysst sätt regelbundet.

 

 

Här ovan ser du framsidan på mitt visitkort. Ordet Stolt? med frågetecknet leder ofta till följdfrågor, varför frågetecken. En dialog har startat. Och när jag lämnar över kortet med baksidan först blir det ännu fler frågor. Och humningar. Och frågor. Dialogen fortsätter. Texten på baksidan putsar jag på och utvecklar nästan varje gång jag trycker upp nya visitkort vilket jag gör ett par gånger per år. Att trycka på två sidor är en försumbar kostnad för den som vill göra intryck. Den lilla papperslappen, visitkortet, kan med andra ord vara just den brygga som gör att du blir ihågkommen, intressant och attraktiv. Om du hanterar den på rätt sätt, har förberett dig och följer upp.

Digitalisering i all ära men det vi kan ta på, känna, läsa och stoppa i fickan är ofta betydligt mer påtagligt än de digitala signalernas flyktighet. Nu menar jag inte att du ska sluta att vara synlig i cyberspace, tvärtom. Du måste jobba på din närvaro där hela tiden. Men det ena behöver inte utesluta det andra.

Jag är övertygad om att vi i framtiden måste bli ännu skarpare och mer välformulerade i alla kanaler. Konkurrensen ökar, bruset likaså och människor blir mer och mer stressade. Då gäller det att vara attraktiv och tydlig på alla plattformar. Och visitkortet är en mycket viktig bärare av ditt budskap och ditt varumärke. Slarva inte med den. Lycka till.

mvh/u

 

Det spelar ingen roll hur intresseväckande du gör ditt visitkort om det inte har ett attraktivt budskap.