fbpx

22/10 2017. Det är så fruktansvärt orättvist - medias obalans kring rapporteringen av alla så kallade nyheter. Man berättar om det värsta som har hänt och det värsta som har hänt har alltid hänt. Någonstans i världen. Alltid. När det finns massor av goda exempel på människor och företag som gör bra saker där både hjärta och hjärna finns med. Men de hamnar aldrig på löpsedlarna. Därför behövs det fler goda exempel som lyser upp vår väg mot framtiden. När inte media lyfter fram det som inspirerar får vi leta själva. Och berätta om det. Sprid de goda krafterna. Kan andra så kan du. Google är ett exempel på en arbetsplats som undersökt vad det är som skapar ett inspirerande och utvecklande arbetsklimat. Men det finns många många fler. Se dig omkring. Var och vad är det som skapar bra liv och goda arbetsklimat? Där det skapas finns ofta självförtroende och mod. Här kommer fortsättningen på serien om EQ med Google och många fler sköna exempel.

 

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

114. Träna på att hitta goda exempel inom EQ

Under ytan finns det bubblande glödande kämpande människor och organisationer som försöker skapa ett bra liv för sina medarbetare. Och samtidigt växa och utvecklas rent ekonomiskt. Det går att tjäna pengar och samtidigt skapa arbetsplatser där man trivs och mår bra. Faktiskt. En stor och rik källa till inspiration och kunskap är institutet Great Place to Work som bl.a. forskar, mäter och utbildar företag som vill utvecklas till bra arbetsplatser där man trivs och vill jobba. De anordnar dessutom olika events och seminarier där företag som fått utmärkelser berättar om hur de gör och tänker. Ett av eventen heter ”Äntligen måndag 2.0”. Visst är det lockande?

 

Om Great Place to Work
Bara namnet tycker jag är fantastiskt. Great Place To Work. Underbart. Vem skulle inte vilja kunna säga det om sin arbetplats? När jag stötte GPTW för första gången, för nu snart 10 år sedan, blev jag så glad. Jag älskar namn med ambition och utstrålning. Namn som brinner och vill något. Namn som vågar ställa ett löfte. Namn som strävar uppåt. Framåt. Great Place to Work är ett institut som hjälper organisationer att utvecklas och kärnan i verksamheten är en medarbetarundersökning som man kan få ansöka om att delta i. Resultatet ligger sedan till grund för de som vinner i tävlingen Årets Arbetsplats.


 

Forskning och framsteg
I mer än 30 år har Great Place to Work forskat i vad det är som gör att en arbetsplats uppfattas som riktigt bra. Årliga studier och medarbetarundersökningar av 10 miljoner medarbetare i 50 länder och från ca 7 000 organisationer ligger till grunden för de två modeller kring vilka de byggt hela sin verksamhet. Dessa beskriver ett "great place to work", från medarbetarens respektive ledarens perspektiv. Modellerna är applicerbara på alla arbetsplatser, oavsett bransch, storlek eller nationalitet.

Ett great place to work ur medarbetarperspektivet
Deras studier visar att de arbetsplatser som medarbetare upplever som riktigt bra kännetecknas av positiva relationer och en hög grad av tillit. Ett ”great place to work” är en arbetsplats där man:

  • LITAR PÅ människorna man arbetar för
  • känner STOLTHET för det man gör och
  • TRIVS tillsammans med människorna som man jobbar ihop med.

De tillitsfulla relationerna på den utmärkta arbetsplatsen byggs genom ledare/chefers trovärdighet, den respekt medarbetare känner att de bemöts med och hur rättvist de upplever att de blir behandlade. Kompletterande aspekter är den stolthet man känner för organisationen och de egna prestationerna, samt den kamratskap som finns mellan kollegorna.

 

Ett great place to work ur ett ledarperspektivet
Utifrån ledarens perspektiv är ett ”great place to work” en arbetsplats där man:

  • NÅR ORGANISATORISKA MÅL;
  • med medarbetare som GÖR SITT ALLRA BÄSTA; och
  • ARBETAR SOM ETT TEAM i en TILLITSFULL miljö.

Great Place to Work har identifierat nio verksamhetsområden med vilkas hjälp ledare/chefer kan skapa en tillitsfull miljö: Utmärkta arbetsplatser når sina organisatoriska mål genom att inspirera, informera, och lyssna; de får medarbetarna att ge sitt allra bästa genom att uppskatta, utveckla och visa omtanke; och att arbeta som ett team genom att anställa strategiskt, fira framgångar och fördela medel rättvist.

År 2017 fick dessa svenska arbetsplatser högst betyg av sina medarbetare. Jag redovisar de tio första i varje kategori men det finns 15 till inom varje område som är värda att titta närmare på för den som är intresserad. Och på deras hemsida finns det ännu fler kategorier från hela världen. Det finns hopp. Låt dig inspireras, lär av de som försöker utvecklas.

 

Sveriges Bästa Arbetsplatser.
Stora organisationer 2017, (250 eller fler anställda)

1. Netlight Consulting, 539 anställda

2. Hilti, 262 anställda

3. Newsec, 321 anställda

4. B3IT, 318 anställda

5. Telecombolaget 3, 1699 anställda

6. MTA Bygg och Anläggning AB, 266 anställda

7. Tyréns AB, 1257 anställda

8. Smarteys, 351 anställda

9. Svenska Bostäder, 917 anställda

10. Astar, 341 anställda

 

 

Sveriges Bästa Arbetsplatser.
Medelstora organisationer 2017, (50 ­­­– 249 anställda)

1. Cygni, 84 anställda

2. Key Solutions AB, 99 anställda

3. Bostads AB Mimer, 137 anställda

4. AbbVie, 129 anställda

5. Centiro Solutions, 147 anställda

6. Iterio, 65 anställda

7. Frontit, 132 anställda

8. JSC IT-Partner, 53 anställda

9. Findwise, 88 anställda

10. Navigio, 51 anställda

 


Sveriges Bästa Arbetsplatser.
Små organisationer 2017, (20 ­­­– 49 anställda)

1. Ecru Consulting, 45 anställda

2. Polar Cape Consulting, 22 anställda

3. Holm Henning & Partners, 33 anställda

4. Systemstöd, 34 anställda

5. W.L. Gore & Associates Scandinavia, 36 anställda

6. Attollo, 36 anställda

7. Input, 42 anställda

8. Jerry & Maquire, 20 anställda

9. Wunderkraut, 41 anställda

10. Fröjd Interactive, 24 anställda

Att vara en attraktiv arbetsplats blir allt viktigare för de flesta företag och organisationer. Kampen om talangerna hårdnar. Framtiden handlar oerhört mycket om att kunna skapa och utveckla varumärkesambassadörer och de viktigaste ambassadörerna och bärarna av ett varumärke är medarbetarna och kunderna. Punkt. och de företag som deltar i tävlingen kan stolt visa upp att de intagit en position bland de bästa och bland de som verkligen vill skapa något hållbart och attraktivt. Det är på sådana företag framtidens talanger vill arbeta.

 

 

Hemligheten bakom Googles mest framgångsrika team
Google brukar ju räknas som en av världens mest spännande och attraktiva arbetsplatser. De som anställs där är några av världens mest intelligenta individer med IQ ofta högt över det normala. Men räcker det för att göra alla arbetsgrupper framgångsrika? Nej. Google forskar, mäter och utvecklar sin verksamhet hela tiden och man kunde konstatera att det fanns en del arbetsgrupper och team som stack ut och var mer framgångsrika än alla andra. Varför? Det bestämde sig Google för att ta reda på. Individerna var inte smartare än andra, de hade inte bättre förutsättningar, de hade inte mer erfarenheter, kompetens eller kreativitet. De skapade tillsammans en miljö med hög psykologisk trygghet. Ingredienserna var bl.a:

- Tydlig och ärlig kommunikation
- Gruppen delade samma värderingar
- Alla fick prata ungefär lika mycket
- De hade en varm, respektfull och accepterande stämning
- Alla visste vilka målen var
- De hade kul ihop

Alltså, de framgångsrika teamen på Google hade inte bara högt IQ, de hade också högt EQ och skapade tillsammans de bästa förutsättningarna för att växa och utvecklas. Inga hemligheter. Inget hokuspokus. Man var schyssta, taggade, stöttande,respektfulla, nyfikna, fokuserade och målinriktade. För visst kan varje dag vara en kul tur? Det kanske är därför det heter kultur? Du kan läsa mer om projektet här. Läs mer

 

 

EFK - ett inspirerande gasellföretag med årets unga VD
Avslutningsvis vill jag lyfta fram EFK – ett bygg- och installationsföretag med en fascinerande positiv, mänsklig och dynamisk utstrålning av sällsynt skådat slag. Jag har träffat många företag under mina snart 40 år i kommunikationsbranschen men EFK sticker ut ordentligt. Första gången vi sågs och jag fick höra deras VD Mikael Lezdin berätta om drömmar och mål tänkte jag att det var för bra för att vara sant. Mikael var så energifylld och visionär att jag bara baxnade. Men deras visioner och ambitioner är på riktigt. Det har jag bar blivit mer och mer övertygad om. Inte minst genom att bli Gasellföretag fler år i rad och att Mikael blev utsedd till ”Årets Unga VD 2016”.  

EFK med egna ord 
Så här berättar EFK själva på sin hemsida. ”Vi är “ETT EFK” och består av engagerade medarbetare, som alltid strävar efter att nå ett steg längre! Mänsklig värme och engagemang ger oss energi, som vi sedan delar med våra kunder. Det är viktigt för oss med mångfald. Vi har medarbetare med många olika bakgrunder. Vi är övertygade om att det utvecklar oss alla. Att känna trygghet och tillit är avgörande för en bra relation.

Ordning och reda är en självklarhet för ett lyckat projekt. Med ömsesidigt utbyte av erfarenheter, kunskap och idéer får vi den bästa lösningen. Det åstadkommer vi i samarbetet med våra kunder.

Juryns motivering till att utse Mikael Lezdin till "Årets unga VD"
Det är av "Motivation.se" som utser ”Årets unga VD” och så här löd juryns motivering.  ”Årets Unga VD har med stort engagemang skapat förutsättningar för lönsam tillväxt genom affärsinnovation som innebär minskad belastning på miljön genom effektivare nyttjande av energiresurser. Pristagaren är en entreprenör som brinner för att bibehålla familjekänslan genom ett öppet, inkluderande och mänskligt ledarskap som involverar medarbetarna i företagets utveckling. Årets Unga VD förstår att satsning på löpande kompetensutveckling bidrar till ett ökat resultat för verksamheten - ett föredöme som visar att tillväxt kan skapas genom tydlig värdegrund och fokus på hållbarhet.” Mikael föreläser på IHM den 9/11. Kom och låt dig inspireras. Läs mer här.

 

 

Den som söker skola finna. The law of attraction. Kaka söker maka. Kalla det vad du vill men när jag letat efter goda energi har jag funnit god energi. De senaste 10 åren har jag rört mig mycket i olika affärsnätverk och kretsar där entreprenörer, innovatörer och passionerade företagare lever och verkar. Det är, och har varit, både lärorikt och inspirerande. Glöm medias svartmålande. Kom och möt världen. Det bubblar av drömmar och energi i landet. Kolla in Stockholms Handelskammare, Företagarna, Unionen Eget, NyföretagarCentrum, Almi, Connect och inte minst Ung Företagsamhet om du också vill ha energi och inspiration. För det finns massor av goda krafter därute även om media inte skriver om dem.

mvh/u