fbpx

8/4 2018. Att bygga varumärke kräver både mod och stolthet. Mod är något relativt. Det som är jättemodigt för dig är en barnlek för mig. Och vice versa. Men varför ska man vara modig? Räcker det inte med att leva och vara schysst? Självklart är det helt okey. Om du inte gör någon annan illa och bidrar efter bästa förmåga till din och andras överlevnad får du göra vad du vill. Men vill du växa och utvecklas så måste du närma dig dina gränser. Där du inte är bekväm. Där du är osäker. Där du är okunnig. Där du är i det okända. Det är då det krävs mod. Och en förståelse för var dina gränser går. Vad är det modigaste du gjort? Var går dina gränser? När utmanade du dig själv senast på riktigt?

 

Bilder från pexels.com

 

Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.

 

135. Träna på att hitta dina gränser, då växer ditt varumärke i styrka

Det finns ett uttryck som lyder ”definition är allt”. Det handlar om vara klarsynt, vara ärlig mot sig själv, se hot och möjligheter, svagheter och styrkor. Kort och gott ha en sann självbild och förståelse för sig själv, omvärlden och sina drömmar. Om man inte definierat detta har man ingen fast punkt att utgå ifrån och ingen riktning i sitt liv. Man är inte sin prestation men jag tycker det går att säga att man är sin definition. Hur definierar du dig själv, ditt liv, dina mål och dina drömmar? Har du en klar och tydlig bild som ger dig kraft och energi att utvecklas?

 

 

1. Vill du leva du din dröm?

Eller nöjer du dig med att bara leva ditt liv. Nöjer du dig med att bara åka med och låta lust, läge, person, sammanhang och situation styra. Nöjer du dig med att följa minsta motståndets lag? Lägger du benen på ryggen när det börjar ta emot eller vågar du ta tjuren vid hornen.? Jag hörde nyss Åsa Lindeborg, Aftonbladets kulturchef, citera sin egen far som blev arbetslös vid 50 års ålder och därefter fick han aldrig något mer jobb. Han sa ”Livet är det svåraste jag varit med om”. Det är sant men livet är också det lättaste man kan vara med om. Om man lever det nära sitt hjärta.

Får man en ny chans att börja om livet? Varje dag är en möjlig nystart om man tror på sig själv som en oändlig möjlighet. Om man tror på att man kan förändra sitt liv och leva sin dröm om man vill. Om man tränar på rätt saker. Om man vara stolt och stark även när det är motvind och blåser småspik.

2. Tror du på människan?

Tror du på dig själv? Jag tror på människan. Jag tror på mänskligheten. Jag brinner för utveckling. Jag brinner för att hjälpa så många som möjligt att leva sin dröm. Jag tror på att vi kommit till denna värld för att försöka göra världen lite bättre. Att det egentligen är varje människas övergripande livsuppgift och mening med livet. Att vara en god kraft. En kraft som bygger upp inte en kraft som river ner och förstör. Vi är här för att hjälpa och inte stjälpa varandra. Jag vill ge så mycket jag kan av det jag lärt mig genom åren som kommunikatör för att inspirera och entusiasmera andra till att våga utmana sig själva. Varför?

 

 

3. Alla besitter en enorm potential

Genom åren har jag träffat så många fantastiska människor och duktiga företagare med jättebra erbjudanden, tankar, goda hjärtan och enorm potential. Under min drygt 40-åriga yrkesbana, både som lärare och konsult, har jag aldrig träffat någon som inte besuttit en enorm potential att växa. Men. De flesta får inte ut sina budskap så kraftfullt som de skulle behöva. Det är inte bara synd, det är tragiskt.

De förlorar, deras kunder förlorar, samhället förlorar. Det är inget fel på deras produkt eller tjänst. Tvärtom. Det är inte fel på kunskap, kompetens eller ambition. Problemet ligger oftast någon annanstans. Och ofta i brist i självförtroende och mod. Och stolthet. Varför?

 

 

4. Den bristande definitionen

Många har inte tagit greppet och definierat sin guldgruva. Det är alla erfarenheter, kompetens, kunskap och visioner som bygger tillit och attraktion. Om man inte med hjärtat ser och känner styrkan och värdet av sitt eget erbjudande så är det svårt att få någon annan att bli intresserad. Problemet sitter därefter ofta i bristen av definition och tydliggörande av paketering, planering och långsiktig struktur för sin kommunikation.

Man jobbar alldeles för mycket med det man kan kontrollera, produkt- och tjänsteutveckling, förfining av sin inre organisation och alldeles för lite med det som är helt avgörande om man ska kunna sälja något överhuvudtaget – det kort och långsiktiga relationsbyggandet som bäddar för affären. En del kallar det säljarbetet, jag tycker det borde kallas hjälparbete.

Det vi erbjuder ska vara något värdefullt som ger nöje, nytta, värde, glädje. Alltså, ett värde-erbjudande är något som hjälper köparen på något sätt. Det ska du vara stolt över. Och inte skämmas över som alldeles för många gör. Av rädsla för att tränga sig på, vara jobbig, för att få ett nej, att därmed bli förnekad och bortstött. Människans största skräck.

 

 

5. Vad ska du träna på?

Många har inte definierat sina största utmaningar och har därmed ännu mindre en plan för hur man ska klara utmaningarna. Och många har dessutom inte satt upp mål för sina utmaningar. Då blir det som att tävla i orientering utan karta och kompass. Och man har dessutom ofta inte heller en plan för hur man långsiktigt ska träna för att kunna ta sig an sina utmaningar. Oftast gör man alldeles för lite, alldeles för sällan och alldeles för oengagerat. Trots att kraften finns där. Vad man kan och bör träna på är vad hela denna bloggserie handlar om.

 

Att väcka den kraften är min mission. Jag sammanfattar det i ordet stolthet. Är jag stolt och har definierat mig själv, vad jag vill, varför jag erbjuder det jag gör så kan jag stå stark med stolthet över både styrkor och svagheter. Det gäller varje individ, varje företag, varje organisation. Men alla kan och måste hela tiden sträva efter att utvecklas. Annars kommer man bli både omsprungen och överkörd av den allt snabbare hastigheten på ökade krav på förändringar som gör att erbjudandet är fortsatt attraktivt och fungerar i sin tid. Hitta dina gränser och du vet var och när du måste vara modig för att växa.

Lycka till.

Mvh/u

PS. Vill du lära dig grunden för hur du bygger ett starkt varumärke? Gå min gratiskurs "10 steg till ett starkare varumärke", anmäl dig på www.stoltnu.se

PPS. I en tidigare blogg har jag skrivit om olika typer av mod. Som t.ex. det fysiska modet, det sensibla modet, det moraliska modet, det sociala modet, det skapande modet och modet att leva. Den bloggen kan du läsa här ... Och så vill jag repetera Kirkegaards klassiker. Den är värd att läsa varje dag. Minst. ”Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv.”