3/1 2016. När jag håller mina föreläsningar om konsten att bygga och leva sitt varumärke brukar jag ställa frågan ”Hur många älskar att sälja och ringa kalla samtal?”. De flesta får då något desperat i blicken och tittar snabbt ner i golvet. Utom ett fåtal som glatt och hurtigt viftar med handen och ler sina bredaste leenden, ivriga att få visa att de minsann vågar, kan och vill. Dem är det bara att gratulera. Men vi andra vanliga dödliga då? Vad ska vi göra med vår säljskräck och vår ångest? För vi vet ju alla (eller?) att om vi inte tar nya kontakter som kommer de gamla kontakterna förr eller senare att ta slut. Svaret ligger i den reaktion jag alltid får på min andra fråga som jag brukar ställa till åhörarna: ”Lägg handen på hjärtat, har du ett erbjudande som ger andra nytta, nöje, glädje eller värde?”. Först brukar det bli ett lite tvekande ja men när jag upprepar frågan två-tre gånger så kommer det till slut alltid ett rungande övertygande JAAAAAA! Där är lösningen. Den övertygelsen är grunden för alla framgångsrik försäljning och allt relationsbyggande. Det gäller att vara så vältränad och i kontakt med sitt hjärta och sitt erbjudande så att man i alla lägen ska kunna förklara vilka vinster som finns genom att välja just dig och ditt erbjudande. För att hitta sitt säljförtroende måste man träna på att definiera, paketera och kommunicera sitt erbjudande. Det ger självförtroende. Som ger säljförtroende. Gräv där du står.
Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.
35. Träna på att gräva där du står
Nu ska det göras reklamm! Nu ska det glittra! Nu ska det varas lustigt, snärtigt och ballt! Så verkar många resonera när det är dags att kommunicera sina egna fördelar och missar därmed ofta det absolut starkaste – styrkan i sitt eget hjärta, sin historia och passion. Alltså, att använda sig av sina egna rötter och erfarenheter. Man sminkar sig oh klär sig i lånta fjädrar istället för att stå stark, stolt och ärlig i det som är ens äkta sanna jag. Vad är målet med all typ av kommunikation? Jo, det är självklart att bygga tillit och attraktion så att man får möjligheten att förvalta sina kontakters förtroende och väcka deras längtan att vilja köpa. Inte att manipulera dem till att köpa något de inte vill ha.
Hitta din skattkammare
Varje företag och organisation har så mycket i sin skattkammare som det går att bygga spännande och levande kommunikation på. Som är intressant. Som förför. Som berör. Som får andra att vilja köpa. Gör dina historier levande. Paketera dem på ett spännande sätt. Lyft fram människor, uppdrag, detaljer, visioner, tankar, arbetssätt, det roligaste, det tråkigaste, det som får medarbetarna att gå till jobbet, det som gör medarbetarna stolta och allt annat som gör dig och ditt erbjudande levande. Var stolt, se till dina styrkor, lyft fram det som är attraktivt och befolka varumärket. Verkligheten duger. Stoltheten ger självförtroende. Och säljförtroende.
36. Träna på försäljning
Försäljning borde egentligen heta förhjälpning. För-att-hjälpa. Sälja är lika med hjälpa. Hjälpa någon annan genom att leverera det man lovat, det som ger glädje, värde, nytta eller nöje. Tjänst, produkt eller upplevelse. En bra affär är alltid en vinna-vinna uppgörelse. En bra affär är en sådan som skapar nöjda kunder. En bra affär skapar fans och varumärkesambassadörer. Det, och återköpet, är det bästa beviset på att du har hållit dina löften. Att du har byggt förtroende och attraktion. Men hur ska man då vara som en riktigt bra säljare. Erfarenhet, säljgurus och forskning visar på främst fyra ingredienser.
1. Visa engagemang och övertygelse.
Inget slår äkta energi och passion. Om inte visar att du brinner för ditt erbjudande så kommer ingen annan heller tända till. Och kom ihåg, du behöver inte göra om dig till någon du inte är. Alltså överspela inte. Det går att vara lågintensivt engagerad och ändå visa att man tror fullt och fast på det man erbjuder.
2. Var en schysst rådgivare och ha en rådgivande inställning.
Var generös med kunskap, råd och tips. Visa att du är en expert. Bygg relation och gör det långsiktigt. Var aldrig en tjatig krokodil med stor käft och små öron. Lyssna, fråga och försök förstå kundens situation och behov. På riktigt. Ärligt och äkta. Det märks. Och det bygger förtroende.
3. Var närvarande.
Både i tid och rum. I mötet med kund ska du alltid ha totalt fokus på denne. Och när du inte har ett personligt möte måste du se till att du är närvarande så personligt som möjligt i andra kanaler med samma rådgivande inställning. Själv bjuder jag på så mycket kunskap jag kan via min blogg, i sociala medier, mina kostnadsfria frukostseminarier och mitt nyhetsbrev. Och kom ihåg, 80% av alla affärer görs av 10% av säljarna. Vid 5-6 kontakt eller mer. Alltså närvaro i rummet och över tid. Syns du inte finns du inte.
4. Våga fråga.
70% av alla påbörjade affärer blir inte av på grund av en enda anledning – säljaren vågar inte fråga efter affären. Frågan ska komma vid rätt tillfälle och vid rätt tidpunkt men den måste ställas. Det är lite som när man i yngre dar skulle våga fråga chans på någon. Det kan ju bli ett nej men sånt är livet. Och ett nej är lika ofta lika med att kunden inte förstått vad du erbjuder. Det går alltid att komma tillbaka om man inte gör det på ett jobbigt sätt. Håll i, håll om, håll ut.
Försäljning är en konst och helt avgörande för den som vill lyckas med sina affärer. Försäljningens hantverk är ett område jag kommer se närmare på i framtida bloggar. Jag har hört och lärt det mesta av de bästa. Det kommer jag förmedla vidare. Avslutningsvis vill jag bara tipsa om det absolut enklaste sättet att dubbla sin försäljning. Läs en bok om sälj, minst 20-30 minuter om dagen. Då, enligt forskningsstudier vid Harvard, dubblar du din försäljning inom ett år.
Och kom ihåg, stolthet säljer.
mvh/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!