22/1 2017. Berghs School of Communication gör det igen. Plockar upp framkantstrender, presenterar dem och syr ihop en utbildning i ämnet. Ofta börjar det med ett frukostseminarium. Den här gången granskade experten Martin Edenström från Making Waves, hur långt artificiell intelligens och robotstöd kommit t.ex. inom e-handel och digital transformation. Det händer mycket och det händer fort. Journalister, copywriters och de med VD-ansvar är några som får se upp. Jobben är i fara. Men ingen går säker. Hur ser det ut för dig? Vilka konsekvenser kommer de självlärande robotorna innebära för ditt liv?
Berghs är min källa och mitt kraftcentrum. Där utbildade jag mig till art director och där har jag också jobbat som lärare, handledare och bollplank i många år. Det jag lärt mig om kommunikation och varumärkesutveckling har sitt ursprung i de kontakter jag fått på Berghs. Och så även teorin om GUD. GUD härskar och blir allt mäktigare. Det står för Globaliseringen, Urbaniseringen och Digitaliseringen som påverkar oss alla. Tack vare, eller på grund av, internet, Google och de enorma datamängderna som lagras och analyseras så går det att säga att Storebror verkligen ser dig. Överallt, varsomhelst och närsomhelst. Genom att gå på Berghs frukostseminarier, Berghs Morning Routine, håller jag mig uppdaterad och inspirerad.
Våra digitala spår
Vi lämnar digitala spår efter oss hela tiden. Från morgon till kväll. Via mobilen, via vår dator, när vi reser, när vi konsumerar varor, tjänster och upplevelser. Och allt finns kvar i enorma datalager fyllda med kunskap om våra liv och vårt sätt att leva. Det är dessa gigantiska datamängder som kallas för Big Data. För enskilda individer skulle det vara svårt att manuellt hitta rätt i dessa datamängder och det är här den artificiella intelligensen och robotorna kommer in i bilden.
Algoritmernas paradis
Ur all denna enorma mängd av data går det att plocka fram kunskaper om våra beteenden, önskningar och attityder. Genom att skapa algoritmer som kan styras att både hitta och anpassa budskap till de målgrupper man vill nå. Men inte nog med det. Algoritmerna blir allt mer självlärande och utvecklar sig själva. genom att ta känna av vad som gillas eller inte gillas kan algoritmerna anpassa budskapen och göre dem alltmer attraktiva för målgruppen. Ett exempel på AI - artificiell intelligens. Men det finns många fler.
En enorm och växande marknad
Analytiker menar att AI-branschen redan 2025 kommer omsätta minst 100 miljarder dollar per år. Minst. Redan idag finns det många företag inom AI-området med olika karaktär och specialiteter. Martin Edenström lyfte fram ett företag som heter Venture Scanner som hittat många företagskluster inom t.ex. röstigenkänning. Översättning i realtid, rekommendationsmotorer, spelutveckling, e-handelskonvertering, handrörelseanalys för TV-spelsbranschen, Virtual Reality och mycket mycket mer.
”Ingen copywriterutbildning mer på Berghs”
När Edenström visade ovanstående rubrik på skärmen skruvade församlingen på sig och fnissade osäkert. Även om rubriken är tillspetsad så innehåller den korn av sanning. Redan idag finns det robotar som skriver texter helt på egen hand. Idag är det mest korta matchreferat från idrottens värld, finansiella fakta och liknande av mer volymkaraktär utan större krav på stilistisk höjd. Men det finns exempel där robotar skriver artiklar och informationstexter för företag som kräver uppdaterat material dygnet runt. Dessutom är robotorna så intelligenta att den kan läsa av vad som sprids mest och vad som läses mest och därefter utveckla och förbättra texterna. Självlärande maskiner alltså.
AI – artificiell intelligens är den tredje vågen
Enligt Microsoft så var den första stora vågen tryckpressens era när ordet och därmed tankar kunde massproduceras och spridas i stora upplagor. Den andra vågen var så internet som når ut till världens alla hörn på mindre en sekund. Alla veta allt om alla och allt. Och GUD driver på ytterligare och AI – den artificiella intelligensen blir den tredje stora vågen som i grunden kommer skaka om och förändra allas våra liv. På gott och ont. Edenström pekade på trendforskare som menade att 70-80% av de nuvarande jobb kommer försvinna. Vad blir det då kvar? Vad ska människan arbeta med? Vem kommer ha råd att köpa det som produceras? Hur ser de nya jobben ut?
Är robotorna onda eller goda?
Är en kniv ett verktyg eller ett mordvapen? Svaret på frågan är att det som avgör är ju som vanligt hur verktyget används. På frukostföreläsningen uppstod det en intressant diskussion om vem det är som är ansvarig för de självlärande robotorna. De ryska trollfabrikerna sägs ha ett antal trollrobotar redan nu som arbetar med falsk propaganda gentemot väst. Etik, moral, ansvar och juridiska frågor behöver redas ut. Google har spännande saker runt hörnet. Enligt en artikel i DN 19/11 2016 ska Google lära maskiner att sortera bort falska nyheter. Ett högaktuellt ämne speciellt efter det amerikanska valet. Google ska med avancerad teknik hålla bluffartiklar borta från sökresultaten enligt Behsad Behzadi som i tio år lett utvecklingen av algoritmer som avgör hur sökresultaten sorteras. Ett sätt för Google att leva upp till sitt varumärkeslöfte – ”Don´t be evil”?
En robot i styrelsen
Edenström rundade av med att peka på en yrkeskategori, utöverskribenter, som borde vara lite extra oroliga. Det var alla med VD-uppdrag. Det har nämligen visat sig att många i VD-position ofta fattar beslut enbart på intuition och magkänsla. Eller grundat på sina egna fördomar, sin egen statuslängtan, profithunger och/eller tradition. Beslut som ofta fått katastrofala följder för bolaget. Idag går det att blixtsnabbt få fram relevanta beslutsunderlag genom att använda Big Data. Detta har bl.a. IT-företaget Tieto tagit konsekvenserna av och satt in en robot i styrelsen.
Hur ser framtidens arbeten ut?
Vad blir kvar åt oss människor om så många jobb försvinner? De positiva menar att det är de monotona rutinjobben som kommer försvinna och vi människor kommer kunna få fokusera på det vi är bäst på. Nämligen att vara människor fullt ut. Tänk att få fokusera på att lösa uppgifter så kvalitativt och levande som det bara går. Tänk att få använda sin kreativitet, sin konstnärlighet, sin fantasi och sina drömmar maximalt istället för att bara snabbt lösa problem. Tänk att kunna få tid reflektera och mötas. Äkta, ärligt och med sikte mot lösningar som ger glädje, nytta, värde, nöje för bägge parter.
För fem år sedan visste ingen vad en app var
Kommer jobben försvinna och arbetslösheten bara öka? Forskare och trendspanare menar att många jobb kommer försvinna men många nya kommer växa fram. Så som det alltid gjort vid alla paradigmskiften. Men vi vet inte hur de nya jobben ser ut. Så länge det finns människor kvar på den här planeten kommer det finnas mänskliga behov att tillfredsställa. Det gäller bara att se och förstå de nya möjligheterna och kunna möta den nya verkligheten.
En professor i pedagogik vid Londons Universitet menade att den viktigaste uppgiften för skolan är att få eleverna förstå vikten av att vara nyfikna och alltid vilja vara beredda på att lära och lära nytt. Som exempel använde sig professorn av app-branschen. För fem år sedan visste ingen vad en app var. Idag jobbar mer än 360.000 människor inom området bara i Nordamerika. I vilken skola utbildades de medarbetarna?
Att leva med och i sin tid har förmodligen aldrig varit viktigare än nu. För den som vill ha ett jobb, förstå verkligheten och vara med påverka sitt liv. För vi har alla ett val. Antingen hänger vi med på tåget eller så står vi kvar på perrongen. Vad vi än väljer så blir det nog rätt bra ändå. Man kan skapa ett drägligt och gott liv både ombord på snabbtåget och hemma på perrongen.
mvh/u
PS. Martin Edenström är en van föreläsare inom digitala trender vid t ex MittUniversitetet, Berghs, Hyper Island, NES, Almedalen och under Webbdagarna. I rollen som expertkonsult har Martin ansvarat för den strategi och kundupplevelsehantering som format enorma projekt som SJ.se, Telia.se, Regeringen.se, HSB.se, KI.se, och Avanza.se. Martin skriver om digital utveckling för IDG IT24 och InternetWorld samt står bakom ledande branschtidningen MKSE.com med över 6000 artiklar om digital transformation och den svenska webbranschen.
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!