fbpx

Juli/augusti 2021. Vill du kontrollera och utveckla ett starkt varumärke? En del tror att det är jättekrångligt men det är faktiskt ganska enkelt. Men du behöver veta vad du gör. Här är tre områden du behöver ha full koll på. Jag kallar dem för pelare i allt varumärkesbyggande. Pelare som ger dig stadga och stöd för all verksamhet. De är mer än bara ord, de är guldgruvor som du kan gräva i, använda som drivkrafter, riktmärken och checklistor. Är du tillräckligt aktiv inom varje område? Utvecklar du dem ständigt? De flesta är det inte. Tyvärr. Idag kräver verklighetens hastighet och brus mer av oss. Mycket mer. Varje dag. Vårda och utveckla dina tre pelare. Det gör dig stark och bygger ditt varumärke.

154. Träna på att utveckla ditt varumärkes tre grundpelare.

Att bygga varumärke är både komplext och enkelt. Precis som det är att utveckla ett företag, bli bra på en sport eller att bli stjärna inom ett konstnärskap. Allt som är till synes enkelt kräver alltid mycket tid och arbete för att förfinas till något hållbart och bärkraftigt. Djävulen sitter i detaljerna men ännu mer i genomförandet.

De flesta gör för lite, för sällan och inte tillräckligt passionerat. Trots att all nödvändig kompetens och kunskap finns på plats. Man gräver helt enkelt inte tillräckligt djupt i sin egen guldgruva. Men vad är det som ska genomföras? Vad är det som ska grävas fram? Här är de tre pelarna du behöver ha koll på.

 

 

1. Definiera ditt varumärke

Vem är du? Vad vill du? Vart är du på väg? För att bli trovärdig och attraktiv finns det inga genvägar. Allt utgår från ditt hjärta och din vilja. Är du inte ärlig och äkta så kommer du aldrig orka bygga ett starkt varumärke. Och andra kommer inte tro på dig.

Därför behöver du definiera dig själv, dina värderingar, ditt erbjudande, dina drömmar, din vision och din mission. Varför går du till jobbet varje dag? Skulle du gå till jobbet även om du inte tjänade en krona? Älskar du det du gör? Känns det meningsfullt? Det märks, syns och känns. Allt detta är sådant som inte syns men som känns.

Du och jag skickar ut så många signaler som är både synliga och osynliga. Gå min gratiskurs så får du en första introduktion till vad som krävs för att bygga och leva ditt varumärke. Anmäl dig här www.stoltnu.se

 

2. Paketera ditt varumärke.

Paketering, paketering, paketering. Gör det lätt att köpa. Paketera ditt erbjudande rätt till rätt målgrupp. Tänk McDonalds, tänk Ikea, tänk thaikiosken på hörnet. Alla exponerar sina erbjudande i någon form av paket. Och har tilläggserbjudanden i olika former. Det som kallas merförsäljning.

Kan kunden köpa något extra vid köptillfället så tar du tillvara möjligheten maximalt. Ett bra exempel är bokhandelssajterna som ofta lockar med tips om att de som köpt just din bok också ofta köpt den. Och den. Och den.

Bilförsäljning är ett annat intressant exempel på paketering och framgångsrik försäljning. Bilen finns med olika motorstyrka, olika färger, olika inredning och så mycket mer. Och sedan kan du köpa till allt mellan himmel och jord.

Från takräcke till takbox och allt där emellan. Hur väl paketerad är du? Hur väl känner du din målgrupp? Vet du vad den vill ha? Är du lyhörd och flexibel? Paketering är en annan del som du får fundera kring i min gratiskurs. Här kan du anmäla dig www.stoltnu.se

 

3. Kommunicera ditt varumärke.

Syns du inte finns du inte. Gammal och tråkig sanning men sannare än någonsin. Idag räcker det sällan med att göra ett riktigt bra jobb och tro att kunderna kommer tillbaka och rekommenderar dig. Konkurrensen hårdnar, bruset ökar, kanalerna att nå ut blir fler och fler och allt mer digitala.

Att synas idag kan vara relativt billigt med det du måste göra är att kommunicera i flöden. Och få alla personliga och alla mekaniska/digitala möten att samspela. Ofta, äkta, uthålligt. Det kräver att du kommunicerar med både hjärta och hjärna. Det kräver att dina värderingar, din paketering och ditt sälj och din marknadsföring samspelar och lyfter ditt budskap och därmed ditt varumärke.

Därför måste du, faktiskt, ha en hållbar och fungerande handlingsplan där varje insats gör att dina kontakter nås av dina budskap på ett relevant och intressant sätt. Ofta, äkta, uthålligt. Och kommunicerar du trovärdigt och attraktivt så kommer du både bygga och leva ditt varumärke och få prinsessan och halva kungariket. Eller prinsen och hela kungariket. Handlings-, aktivitets-, marknadsplanen brukar jag kalla att spela på sin gitarr med rätt sälj- och marknadsackord.

Vad spelar du? Vad är din musik? Hur upplevs du? Lär dig mer på min gratiskurs www.stoltnu.se

Tre pelare, tre områden, tre utvecklingsmöjligheter. Som tillsammans kommer lyfta ditt varumärke. För du är så mycket mer, bättre och attraktivare än vad du visar. Var stolt! Inte stolt?

Lycka till.

Mvh/u