fbpx

11/9 2013. Det till synes enkla är ofta det svåra. Tittar man närmare efter så består det enkla ofta av små och komplexa delar som samspelar i tid och rum. Om ett varumärke ska byggas starkt och långsiktigt så gäller det att vara noggrann med alla detaljer. Det är som att lägga ett pussel. Och se till att detaljerna lyfter fram den personlighet och det budskap som man vill. Här kommer fem nya touchpoints. Och så ska jag berätta om en av världens bästa, billigaste men minst utnyttjade budskapsytor. Något nästan ingen av 300 försäljningsansvariga utnyttjade.

 

6. Fakturorna

Hur ser de ut egentligen? Håller de samma utseende från gång till gång? Har de ett relevant och tydligt innehåll som stämmer med det utförda arbetet? Känner man igen formuleringarna från den godkända offerten? Är det snyggt och prydligt uppställt? Finns alla viktiga kontaktpersoner och referenser med? Jag har genom åren hört fler uppdragsgivare beklaga sig över röriga och slarviga fakturor. Om fakturan är slarvig och rörig, vad säger det om avsändaren? Allt kommunicerar.

7. Den grafiska profilen

Har du ett hustypsnitt som man känner igen i alla sammanhang? Ser det likadant ut i trycksaker som i den digitala världen? Välj typsnitt som fungerar och var extremt konsekvent i användandet av dessa. Skilj på talande och tyst typografi. Talande typografi är t.ex. rubriker som ska synas och bygga karaktär. Här kan man tulla något på läsbarheten för att bygga karaktär. Se på de stora företagen och lär av dem. Volvo, Ikea, SEB och andra. De har konsekvent och år efter år använt sig av sina speciella typsnitt. På så sätt känner man igen företaget snabbt och enkelt. Den tysta typografin är längre texter. De ska inte sticka ut, de ska bara vara läsbara och enkla att tillgodogöra sig.

 

8. Vilken färg är ditt företag?

Även färger sätter en karaktär och ger en snabb känsla. Vilken färg eller vilket färguttryck är ditt företag? Vilken är grundtonen? Inget företag kan varumärkesskydda sin färg, Löfbergs Lila har försökt, men genom ett konsekvent användande bygger man ändå karaktär. Både Pripps Blå och Ramlösa har blått som husfärg men de använder det på olika sätt. Färgernas känsla hämtas ofta från vår upplevelse av naturen. Blått är evigt, trovärdigt och tryggt, som havet. Rött står ofta för liv, blod och energi. Många matvarumärken har rött i sina logotyper. Gult är ofta en varningssignal i naturen o.s.v. Vilken är din färg eller ditt färgackord? Och kom ihåg, färg är det snabbaste sättet för ögat att uppfatta en visuell signal.

 

9. Karaktär på bilder

Bilden bär budskapet. Idag verkar det som alla tror att de är fotografer tack vare att de använder sina mobiltelefoner och publicerar sig friskt i sociala medier. Men det är skillnad på bild och bild. Och starka bilder kommer man ihåg. Vilken ton och vilken känsla är det viktigt att förmedla? Vill du upplevas som kreativ och nytänkande? Kanske ett experimentellt bildmanér är det rätta. Ska det vara mer seriöst och jordnära? Svartvita bilder med dokumentär kan passa. Bilden bär budskapet. Välj ditt bildbibliotek med omsorg och satsa på kvalitet och det personliga. Och undvik framförallt glada amerikanska businessbilder, det känns direkt om det är plast och oäkta. Investera i professionella fotografer, det lönar sig i längden.

10. Visitkortet

Inget slår ett personligt möte, det är där relationer byggs och affärer avgörs. Visitkortet är i allra högsta grad en möjlighet att bygga sitt varumärke. Här får din kontakt kanske för första gången stifta bekantskap med både din grafiska profil, ditt färgmanér och kanske ditt bildmanér. Ett snyggt och tydligt visitkort på ett fint papper (ej för sladdrigt) kommer man ihåg. Udda form eller bärare som plast, metall eller trä kan fungera om det är relevant. Men det finns en yta som är nästan helt outnyttjad. För ett antal år sedan höll jag ett föredrag för ca 300 försäljningschefer på affärsnätverket Arndts. Temat var "Konsten att bygga och leva sitt varumärke". Vi hade då tillsammans konstaterat att inget slår ett personligt möte. Alla hade med sig visitkort men då jag frågade hur många som hade en beskrivning av sitt erbjudande, sin vision, mission eller affärsidé på baksidan av visitkortet blev det tyst. 3 av 300 räckte upp handen. Se det som en möjlighet att bli tydlig och attraktiv. Det kostar knappt något extra att trycka på baksidan när du trycker upp nya nästa gång. Så här ser mitt visitkort ut, det har hjälpt mig oerhört mycket att ha med en baksidestext. Knyck gärna idén.

 

Och kom ihåg... var stolt :)

Mvh/u