fbpx

4/10 2015. År 1995 lanserade Bregott sitt koncept Bregottfabriken och sedan dess har de ursvenska kossorna i ursvenska miljöer visat att de producerar fantastiskt bredbart smör. Samtidigt som Bregott visat att djur också är människor. Speciellt de ursvenska svartvita kossorna. Man använder den klassiska fabeln som format. Bregott är naturligt gott och dess konkurrenter då underförstått är onaturliga (läs Lätta, Becel och andra industriellt tillverkade margarinsorter). Tonalitet präglas av kärlek till det öppna landskapet med dess oemotståndligt milda, kloka och sävliga invånare, de svartvita kossorna. Drömmen om Sörgården. Den eviga sommaren. Drömmen om äkthet och ett mindre stressigt liv. Kossorna är en del av vårt svenska kulturarv och kraftfulla attraktiva symboler, i all sin sävlighet, för det lugna vänliga livet där människor och djur mådde bra och inte behövde stressa och prestera. Bara vara. Så här använder Bregott sitt varumärkeslöfte "Naturligt god" och konceptet Bregottfabriken. Ett lysande exempel på effektiv, charmig och säljande kommunikation.

 

 

Den röda stugan med de vita knutarna syns inte men är allestädes närvarande. Den övertygande retorik tar oss tillbaka till de öppna landskapens tid där alla var glada, lyckliga och hade hopp om framtiden. Bevisen för påståendet är svårt att säga emot. Glada kor i natursköna miljöer måste trivas och djur som mår bra måste producera råvaror av god kvalitet. Bregott är naturligt gott helt enkelt. Sagan och storyn är alltså den om den tid när Emil i Lönneberga var kung, Rasmus på luffen vandrade i natursköna landskap och alla var lyckliga barn i Bullerbyn. En glad och nöjd ko ger god och välsmakande mjölk som i sin tur är grunden för Bregott, naturligt god.

Varumärkeslöftet kortas

Många varumärkeslöften börjar som ganska långa meningar för att sedan kortas ned ju högre kännedomen blir om varumärket. Några exempel från den svenska reklamhimlen är Gevalias "Vilket kaffe skulle du bjuda på närde får oväntat besök" blev så småningom "När du får oväntat besök". Formuleringen blir mer uppmanande och styrande. Ett annat exempel är Lätta som började med "Om du bestämt dig för att inte bli fet" förvandlades till den lite öppnare och mjukare "När du bestämt dig". Bregotts varumärkeslöfte har genomgått en liknande omvandling. Från början var löftet "Bara naturliga råvaror" för att nu har kortats ned till "Naturligt god". Kortare och snabbare men också med en ny tolkningsmöjlighet , Bregott är naturligt god och en produkt som gör något gott för andra.

 

Ursvenskt men ändå modernt

Bregott vill inte fastna i det gamla. Även ursvenska svartvita kossor vill leva i sin tid. Genom att använda moderna företeelser som tema så både driver och belyser Bregott olika nutida företeelser på sitt oefterhärmliga sätt, like-fiske, mindfulness, nätdejting är några teman. I filmen "Hashtag i Bregottfabriken" passerar kossorna förbi en gärdsgård som ser ut som en hashtag. I filmen "AW i Bregott fabriken", där står kossorna och dricker vatten ur ett badkar i en soldränkt glänta i underskönt kvällsljus. Och när det var valtider kom filmen "Opinionssvängning i Bregottfabriken". Där ser man ett vackert landskap med en gärdsgård i förgrunden. Plötsligt kommer en flock kor springande och försvinner ut till vänster. Och efter några sekunder kommer flocken tillbaka fast nu åt andra hållet. Enkelt och självklart. Och alltid med en sympatisk ton av självdistans och glimt i ögat. Och med förankring i nutiden utan att för den skull tappa kontakten med ursprunget. Kor är kor, mjölk är mjölk, och smör är smör. Och råvarorna kommer från kossorna som det alltid gjort.

 

De eviga värdena

Bregott tar i sin kommunikation budskapen så mycket längre än bara till smörasken på frukostbordet. Även om det inte uttalas tydligt. Bregott tilltalar vår naturliga längtan efter trygghet och meningsfullhet. Råvarorna kommer från kossor som befinner sig i en miljö som alla gillar och vill ha kvar. Det ursprungliga. Det svenska paradiset. Det eviga. Till den goda miljön är människor medskapande så det är underförstått att det finns en kärleksfull bonde och ett samhälle som värnar och vårdar dessa goda eviga värden. På så vis spiller även sympatin över på de ansvariga för budskapen, med andra ord Sveriges bönder och mejeriföretaget Arla. De står för något gott i dubbel bemärkelse och därför kan man se att varumärkesbyggandet också har ett slags politiskt budskap och ställningstagande. Vilken miljö vill vi ha, vilken djurhållning kan vi stå för, hur ska vårt lantbruk fungera, vill vi ha öppna landskap och är vi beredda att betala för de öppna landskapen? Tänker du på det när du tar den första tuggan av din macka bredd med Bregott?

Nya produkter, nya idéer samma koncept

Bregotts varumärke och koncept är utmärkt exempel på hur den imagebyggande kommunikationen kan stärka profilen samtidigt som man kan lyfta fram och sälja specifika produkter. Utan att tappa konceptets charm eller trovärdigheten i varumärkeslöftet. Bregotts kommunikation är ett ovanligt lyckat exempel på hur konceptuella budskap naturligt kan presentera ny produkt. Nyheterna i Bregottfabriken presenteras i filmer och exponeras i butik. Nya produkter erövrar mer yta i butikshyllan och säljer ofta därmed mer. Bra koncept fungerar imagestärkande, produktsäljande och stöttar försäljningen i slutledet, på torget och i butiken.

Så här beskrivs produkten på Arlas hemsida: "Bregotts goda smak kommer från dess naturliga ingredienser; smör, rapsolja och en nypa salt. Det finns ett Bregott för alla smaker. Normalsaltat, extrasaltat och med havssalt är de smörigaste. Föredrar du mindre fett så finns Bregott mellan och Bregott mindre. Nyast av dem alla är Bregott Gourmet, som innehåller lite mer smör vilket ger än ännu fylligare smak".

Idag finns Bregott idag finns i, om jag räknat rätt, i minst 22 olika varianter. Det är tack vare en långsiktig varumärkesstrategi, ett bra koncept med ett trovärdigt varumärkeslöfte och inte minst en enhetlig och tydlig design på förpackningarna som Bregott har byggt och bygger sin unika position på marknaden. Och framgångarna fortsätter. 

 

 

Livslängden på konceptet

Hur länge kan Bregott använda sig av sitt koncept Bregottfabriken och varumärkeslöftet "Naturligt god"? Det är egentligen är det fantasin och uthålligheten som sätter gränserna. Så länge det finns kor och människor som vill ha naturligt goda råvaror på sina mackor kommer Bregott alltid ha en plats på frukostborden. Och det kommer alltid finnas nya historier att berätta. Läs mer och se filmerna här

Nästa gång ska jag titta närmare på historien om klädföretaget som ville förändra världen. På riktigt. Då tittar vi närmare på Benettons koncept och varumärkeslöfte, United Colours of Benetton.

Rock on/u