29/11 2015. Kaizen betyder på japanska ungefär förbättring. Det är ett begrepp inom management myntat av Taiichi Ohno, "fadern" till Toyotas produktionssystem. I Sverige används ordet främst om ett förhållningssätt till kvalitet inom företag, där aktiviteterna ständigt förbättras genom många små modifieringar. Kaizen innebär alltså strävanden efter kontinuerlig förbättring och handlar inte om att radikalt förändra processer. Målet med kaizen är att minska slöseri inom företaget, det vill säga eliminera moment som innebär kostnader utan att de tillför något värde. Åtgärderna inom kaizen begränsas inte till det enskilda företaget utan omfattar också såväl leverantörer som personalens hälsa och välmående utanför arbetsplatsen. Vad kan man lära av Toyotas inställning? Lev i process, fokusera, se till helheten även utanför arbetsplatsen. Helt enkelt, Toyota tränar för att ständigt bli bättre. I slutet på 1800–talet öppnade Sakichi Toyoda Japans första vävfabrik och 1937 startade hans son, Kiichiro Toyoda, Toyota Motor Corporation. Idag är Toyota världens största biltillverkare och sålde år 2014 nästan 10 och en halv miljoner bilar. Lev i process. Träna, träna, träna. Några fler tips kommer här:
Den här bloggserien handlar om hur du kan träna mod och självförtroende för att bygga ett starkt, stolt och attraktivt varumärke. Mod och självförtroende är avgörande egenskaper som det går att utveckla. Då behövs det passion, uthållighet och träning. Mycket träning. Vi har alla potentialen men tränar, tyvärr, alldeles för lite, för sällan och för dåligt. Det kan du ändra på om du vill leva din dröm. För kom ihåg, du har precis all den potential som behövs. Nu. Här. I dig.
21. Träna på att leva enligt kaizen
Allt flyter. Allt förändras. Hela tiden. Det går inte att kliva ned i livets flod och tro att det är samma vatten som man såg igår. Att träna på att leva i förändring, se, sträva och hela tiden försöka ta små utvecklingssteg är en klok strategi. Revolutioner må vara dynamiska och lockande men vi människor är inte genetiskt byggda för att ta stora dramatiska språng. Evolutionen har gjort att homo sapiens sakta men säkert utvecklats till det vi är idag. Darwins tes om att evolutionen gynnar de arter som är mest anpassbara till de yttre och inre omständigheterna är de arter som överlever stämmer lika bra idag. Möt världen. Förstå vad som händer. Anpassa dig efter trenderna men var stolt och var den du är. Följ dina mål och se verkligheten i vitögat. Lyhördhet, flexibilitet och uthållighet kommer vara egenskaper som belönas. Vad är ditt vill, dina mål och din dröm? Följ den med ett flexibelt sinne. Lev i process och inse. Du kan alltid utvecklas. Om du vill.
22. Träna på att vinna
Det finns många exempel på spelare och lag som tappat motivationen när de till slut nått sina mål. Mats Wilander är bara ett exempel på en världsetta som aldrig riktigt hittade tillbaka till sin hunger och passion efter det han blev rankad som nummer ett i världen. Fenomet PPD är också välkänt både i sport och musikvärlden. Det står för Post Production Depression, känslan av tomhet och meningsfullhet direkt efter en succéartad insats. Det är då som det är oerhört viktigt att man har kraftfulla och attraktiva drömmar och visioner. Mål som gör att man fortfarande har kvar lusten att fortsätta utvecklas. Mål som handlar om idén om varför man gör det man gör och vad man bidrar till för att bidra till inte bara sin egen utan också samhällets utveckling. Ett annan intressant är att det enligt forskningen visar sig att de som slutar kämpa mot sina mål slutar bara en liten bit från målet. Det ska enligt vara hela 93% som lägger av strax innan toppen. Nelson Mandela kanske hade rätt. Läs mer här.
23. Träna på att misslyckas
Nolla, sopa, värdo, kass ... Beskrivningarna på den som misslyckas är många och skoningslösa. Skadeglädjen är den enda sanna glädjen säger en del. Och dessutom är vi ofta själva experter på att göra ner oss själva. De flesta undviker i det längsta att ens försöka pröva sina gränser. Rädslan för att misslyckas blandas med skräcken för skamkänslor. Ligg lågt. Stick inte ut. Ta det säkra före det osäkra. Självförakt och självplågeri lurar ständigt runt hörnet och matar på Jantelagens monster. Det måste vara ett av människans absolut största hot mot utveckling. Bristen på mod och rädslan för att misslyckas. Eller är det något genetiskt som finns inbyggt i oss för att vi inte ska bli för "wild & crazy". Sitt still i båten. Överlev till varje pris. Ta inga risker, då ökar chanserna att du klarar dig. Ännu ett av livets inbyggda motsättningar. Konservatism och nytänkande är två sidor av utvecklingens mynt. Det är viktigt att kunna lära av det gamla för att hitta det nya. Men varifrån ska de nya idéerna komma? Och var skapas de nya jobben? Av modiga och nyfikna eldsjälar, innovatörer och entreprenörer.
Men hur sjutton ska man kunna lära sig om man inte försöker? Igen. Och igen. Och igen. Carl Lewis var en av världens absolut bästa friidrottare med ett otal VM och OS-guld på 100, 200 meter längd och på 4 x 100 meter stafett. Han uttryckte det så här befriande enkelt "Det finns inget misslyckande. Antingen gör man det eller så gör man det inte." Våga vinn heter det ju. Kom ihåg, på varje utmaning finns det alltid tusen och åter tusen lösningar. Har du provat dem alla? På´n igen. Och igen. Och igen. Eller det kan också ligga något i det Ulf Lundell brukar säga "Fake it till you make it". Den som testar, prövar, försöker, experimenterar, undersöker om och om igen lär sig alltid något vid varje försök. Nyfikenheten och lusten driver på. Och plötsligt, så går barnet, flyger fågelungen och cyklar sexåringen. Eller plötsligt så är varumärket känt, stolt och efterfrågat. Att hela tiden prova är att bygga varumärke och visa mod.
24. Träna på förlora
Ingen vinner allt. Någonsin. Den som inte lärt sig att hantera en förlust och ett nederlag kommer få det mycket svårt här i världen. "Det är bara att bryta ihop och komma igen" är ett uttryck som både skidkungarna Per Elofsson, Gunde Svan och Mark Levengoods mormor brukar tillskrivas. Att lära sig att förlora handlar om att lära sig av sina misstag, analysera vad som var bra och vad som var mindre bra. Och ta med sig lärdomar ur detta. Visst, det är okey att sörja, gnissla tänder och känna sig misslyckad. En del menar att man måste bottna i sorgen en stund för att kunna komma tillbaka till ljuset och hoppet. Men en del fastnar i det svarta och blir offer för omständigheterna. Det leder bara nedåt. Se förlusten i vitögat, sörj en stund men gå för allt i världen vidare. Ju snabbare desto bättre. En som var mästare på detta var Björn Borg. I tidiga tonår skrek och svor han ofta när spelet gick honom emot. Sedan upptäckte han att när han inte visade negativa känslor vid förlust av en boll eller ett game så påverkade det motståndare. Borgs iskyla gav ofta honom ett mentalt övertag. Och hjälpte honom att fokusera på nästa boll. Det var det enda som gällde. Det som skett har skett. Det som gäller är att lära av sina misstag och göra det bättre nästa gång.
25. Träna på att säga nej
Det finns så mycket man vill göra. Så mycket kul. Lockropen ekar. Frestelserna står på rad och mobilen blinkar förföriskt. I den ständigt uppkopplade värld vi lever i är det svårt att säga nej. Men nödvändigt. Min vän och kollega, livscoachen Ewa Wigenheim, brukar ibland använda en bild som är intressant. Tänk dig att vi alla går och bär på två lappar. På den ena står det Ja på den ena sidan och Nej på den andra. På den andra lappen står det Ja på bägge sidorna. Om du får en fråga eller ett lockrop om att göra något vilken lapp väljer du? Och vilken sida visar du mot omvärlden? Om du väljer lappen med Ja på ena sidan men Nej på den andra så visar du Ja till omvärlden men Nej till den sida du själv ser. Alltså, om du säger Nej till dig själv så offrar du något av dig själv. Var medveten om vilket val du gör. Var noga med att välja lappen med Ja på bägge sidor. Det mår både du och omvärlden bäst av i längden.
Men det där med självförtroende, handlar det bara om vad man personligen känner? Nej, självförtroende har många ansikten. Man kan känna sig som en mästare i vissa sammanhang men som en ynklig ärta i andra. Det är okey. Man kan inte vara perfekt på allt. Dessa undersökande betraktelser har mest fokus på att bygga affärsmässigt självförtroende. Men det hänger i allra högsta grad ihop med det allmänmänskliga behovet av självförtroende och mod. Mer om detta även nästa gång.
Våga, satsa, vinn.
Och ha kul./u
PS. Bilderna finns på Toyotas hemsida och visar Toyotamodeller från olika epoker och även framtidsprototyper. Den cremevita sportbilen var till och med i en Bondfilm. Läs mer.
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!