23/11 2014. Jag har gjort en resa mot affärshimlen med fartyget med det passande namnet Galaxy. Under ett dygn på Östersjöns vatten var jag i sällskap med ett hundratal andra företagare, föreläsare, uppfinnare, Per Holknekt och grundaren till Academy of Excellence Gustaf Oscarsson. Återigen bevisades min tes, inget slår ett personligt möte. Vi blir aldrig tydligare och mer oss själva än när vi kan se varandra i ögonen. Vi blir till i möten. Syfte och mål med resan var att uppmuntra till nya kontakter, nya affärer, bjuda på inspiration och kunskap och inte minst – ha trevligt. Arrangör var Företagarna i både Sverige och Finland plus Tallink/Silja. Om jag ska vara riktigt ärlig så började resan ganska dåligt med oklara besked och medioker mottagning men det tog sig rejält och landade i en riktigt lyckad resa som till slut höll vad den lovade. En inspirerande resa mot en affärsgalax fylld med möjligheter.
Jag vill inte vara negativ men starten på resan kunde varit mer lyckad men det får ursäktas med att det var första gången som Företagarna arrangerade en liknande resa. Efter en något förvirrad inledning med välkomstdrink i en lokal dit bara en bråkdel av deltagarna hade hittat fortsatte kvällen med en buffé. Där började det hända saker. Det är alltid lika fantastiskt att hör det där speciella sorlet som uppstår när företagare och entreprenörer möts. Det blir en alldeles extra intensitet med en slags framåtlutad nyfiken energi som sprider sig i rummet. Det är en stämning jag bara har mött i affärsnätverkssammanhang. Nya möten, nya tankar, nya möjligheter.
Gnosjöanda och kreativitet
Deltagarna kom från hela landet vilket gjorde det extra spännande. Jag mötte bland annat ett gäng från Bergslagen där alla mer eller mindre hade två-tre olika verksamheter igång. Mycket Gnosjöanda och mycket smittande livsglädje. Ing-Marie Carlsson från Spira Bergsslagen drev t.ex. en servicefirma samtidigt som hon arrangerade kurser i hur man utvecklar och vårdar gamla kulturträdgårdar. Hon hade själv en egen gammal fin historisk trädgård och ingår också i ett svenskt nätverk av kulturträdgårdar. Ett underbart exempel på hur det sjuder av entreprenörskap och nytänkande i Sverige. Stureplan är inte landets mitt. Entreprenörsskap och kreativitet spirar i hela landet.
Dans-skorna fick svalna över natten och morgonen efter inledde de finska representanterna för Företagarna i Finland dagen med att berätta om sig och sin verksamhet. Därefter drog det igång en formidabel bredsida av olika föredrag. Under dryga fyra timmar fick 14 olika föredragshållare en halvtimme var. Kort men intensivt. Vid varje halv timme hade man tre olika seminarier att välja mellan. Där var unge André Solli som med utgångspunkt från sitt eget ofta tuffa liv visade att det går att se världen med nya ögon och varje nytt möte som en möjlighet. Han jobbar nu som coach, föreläsare och inspiratör. Tony Friede från Vinnova berättade om hur deras stödverksamhet till innovatörer fungerar. Pengar finns det gott om för den som har rätt innovation. Där fanns Juhani Roiha, journalist sedan många år, som bidrog med ökad förståelse för hur företagarna kan komma över medias tröskel. Anne Masalin från Finsk-Svenska Handelskammaren berättade om hur man kan starta en lönsam affärsverksamhet i Finland.
Led dig själv och ha koll på framtiden
Jörgen Inersjö är konsult på Solid AffärsCoaching. Han visade genom många roliga interaktiva övningar vikten av att leda sig själv och betydelsen av att sätta rimliga mål som man klarar av. Jörgen hade ett mjukt och mycket personligt tilltal som känns sympatiskt i en coachbransch som ofta blir klämkäck och överhurtig. Matts Back, som verkat i många år som chef på olika banker, gav sin syn på vikten av att både reflektera över och agera inför framtiden är avgörande för framgång i dagens företagande. Matts arbetar idag på Ownership4 som utvecklar företag genom att intressera, engagera och inspirera ägare, ledning och anställda att vara väl förberedda möta framtidens utmaningar.
Uppfinnare söker problem
Från Svenska Uppfinnarföreningen kom Olof Hansson, själv verksam uppfinnare som bl.a. står bakom produkten Whitelines. Olof lyfte fram ett nytt projekt där målet är att uppfinnare i Sverige, det finns 2500 medlemmar i SUF, ska kunna möta svenska företag med behov av att expandera och utveckla befintliga och nya produkter. Uppfinnare kan bidra med idérikedom, nytänkande och friska ögon. Projektets mål är att uppfinnare och företag ska berika varandra. Företaget kan bidra med kapital, struktur, marknad och säljkraft och mycket mer. Företagarbåten är ett bevis på att nya tankar uppstår vid möten där nya erfarenheter och kompetenser från olika branscher kan ge varandra ny fräsch energi. Mer sånt. Ut ur rören. Ut ur komfortzonen.
Två superentreprenörer
Energifyllda, lätt utpumpade efter den nästa överväldigande mängden föredrag fick vi bara en kort tid för lunch innan det var det dags för dygnets två huvudtalare. Per Holknekt och Gustaf Oscarsson, två superentreprenörer med olika bakgrund och verkligheter. En spännande blandning och de lyckades bägge två att hålla vårt intresse på topp med olika inställning och personlighet. Olika men ändå så lika. Det som förenar de bägge är övertygelsen om att allt är möjligt för den som sätter mål, fokuserar och är beredd att jobba hårt.
Foto Lönngren Wildell Photography
Per Holknekt – entreprenör, skateboardproffs, designer och uteliggare
Falukillen Per Holknekt, son till en rektor och en polismästare har varit med om mer av framgång och tragedier än vad en mindre bys samlade erfarenheter skulle kunna uppvisa. Han är idag 54 år ung och med en pojkaktig glöd och charm. Fritt ur hjärtat flödade hans liv. Osentimentalt, levande och underhållande. Per tog oss med på en svindlande resa igenom stora delar av hans historia. Utan stödjande bilder. På engelska och utan skyddsnät. Per är känd som skateboardproffs, grundare av varumärken som Svea och Odd Molly, Big Brother-deltagare, chefredaktör, textförfattare, föreläsare, formgivare, mångmiljonär och multientreprenör. Men även som utblottad alkoholist. Själv kallar han sig helst diversearbetare.
Vad har inspirerat honom? Främst två saker, andra människors glöd och personlighet och utmaningen att kunna bevisa att det går att göra det omöjliga. Mot alla odds. Trots att alla säger att det är omöjligt. "Egentligen är jag faktiskt inte riktigt bra på något", menade Per, "men jag gör det ändå. Jag ser mig som svensk modes Janne Boklöv" avslutade Per Holknekt. Han nämnde det inte själv men han har precis släppt en bok om sitt liv. Om den är hälften så innehållsrik som hans föredrag så är det garanterat en riktig bladvändare.
Gustaf Oscarsson, en 31-årig superentreprenör
Gustaf känner jag sedan många år. Den stora frågan är, hur hinner han med allting? Han driver nu fem olika företag. Det började med Mitt Företag.com – event och mässor för företagare som vill växa. Gustaf sökte någon bra kurs för entreprenörer som vill växa. Han fann ingen så han startade en själv tillsammans med Therese Albrechtsson, även hon en ung entreprenör med massor av utmärkelser i bagaget. Bland annat utsågs Therese till årets bästa unga entreprenör i Europa 2009. Företaget heter Academy of Excellence och har sedan starten år 2001 utbildat mer än 700 företagare som vill växa. Det är en riktig kick, det kan jag garantera. Gick den själv i början av år 2013 och har lärt mig massor och fått ett ännu större nätverk med likasinnade att växa tillsammans med. Gustaf har dessutom företagen Brandson, sökordsoptimering och Insight Lab som utvecklar ledarskap. Och som om inte det räckte så har Gustaf nyligen köpt en herrgård i Västerås sär han ska driva events och konferensverksamhet för entreprenörer. Hur hinner han med? Läs gärna boken "Mind Your Own Business":
Lär av de bästa
Innan Gustaf startade Academy of Excellence intervjuade han 100 av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer för att lära sig av dem. Han började med en av de absolut bästa och mest kända, finansmannen Sven Hagströmer, och sedan kunde han använda den intervjun som ett referenscase när han skulle ta tag kontakt med nästa stjärna. Börja med den mest kända först. Ett bra tips som man kan använda i många sammanhang. Tips och råd är något som Gustaf frikostigt och generöst delar med sig av. För han vet det som alla framgångsrika nätverkare vet, den som ger får. Gustaf har lärt av de bästa och han hänger med de mest framgångsrika. Och han delar med sig. Resultatet av intervjuerna blev en bok med titeln "Mind Your Own Business" och innehåller intervjuer och konkreta råd och tips från 50 av Sveriges viktigaste entreprenörer, inspiratörer och författare. Några andra namn är Kjell A. Nordström, Bert Karlsson, Laila Bagge, Anna Bråkenhielm, Gunilla von Platen och Rickard Båge (kända från Draknästet på tv, Isabella "Blobinbella" Löwengrip, Kajsa Bergqvist och många fler.
Gustafs 11 viktigaste tillväxttips
Gustaf är som sagt mycket generös med både kunskap på tips. Gå gärna in på hemsidan för mittföretag.com. Där hittade jag nedstående lista. Delar av den inspirerade han oss med på Företagarbåten. Det finns mycket mer att hämta och lära sig av på mittföretag.com. Här kommer Gustafs 11 viktigaste tillväxttips.
1. Gör en tillväxtplan
Har du en plan för hur ditt företag ska se ut om fem år? Om inte, skapa en i dag.
2. Skaffa en styrelse
Alla växande företag har någon form av styrelse eller advisory board som på allvar jobbar med bolagets strategiska frågor. Skaffa detta du också!
3. Hitta rätt medarbetare
Utan rätt medarbetare kan ditt företag aldrig växa. Ha en tydlig plan för vilken kompetens som behövs, och vilka värderingar dina medarbetare ska ha. Jobba alltid med ert "employer brand"!
4. Utmana komfortzonen
Och gör det varje dag. Alla framgångsrika människor har detta som standard, även om de tycker att det är lika jobbigt som du.
5. Bygg på rätt sätt
Bygg inte företag som du vill sälja, men bygg företag som är säljbara. Låt inte företaget bli beroende av din egen insats.
6. Identifiera din framgång
Varje företag har något som gör dem framgångsrika och skapar affärer. Identifiera varför kunderna handlar av dig (fråga!) och duplicera den insikten.
7. Hitta din Master Mind-grupp
Bilda en grupp av människor som har den kompetens och det nätverk du saknar. Det är din viktigaste investering. Vilka vill du ha i din "Master Mind-grupp"?
8. Utbilda dig i tillväxt
Läkare pluggar i sex år. Hur många år har du utbildat dig till framgångsrik företagsledare? Eller som en god vän brukar säga: Leaders are readers, snoozers are losers.
9. En timme om dagen
Avsätt en timme om dagen åt utvärdering, reflektion och förändring. Om du kan bli lite bättre varje dag (om så bara i små detaljer) är du en vinnare!
10. Lär dig av mästarna
Om du ska bygga ett företag i mästarklass, rekommenderar jag att du lär dig av mästarna. Läs böckerna som skrivits av världens skarpaste hjärnor, möt dem på Ted.com eller få insikterna på tillväxtprogram som Academy of Excellence.
11. Åk berg-och-dal-bana
Varje gång jag tagit ett stort steg i min utveckling har det känts som en berg-och-dal-bana. Ställ alltid frågan: "Vad är det absolut värsta som kan hända om jag vågar ta det här steget?" Oftast är det inte så farligt.
Avrundning med Company Matchmaking
Det kände som om dagen bara gick fortare och fortare och att vi hel tiden lärde oss mer och mer. Efter Per Holknekts och Gustaf Oscarssons föredrag så kändes det som om man hade ätit en fantastisk middag och att det inte gick att få in en enda liten bit till. Då avslutades dagen med nästan en och en halv timmes Company Matchmaking. I ett rum fick vi i 20 minuters pass möta prata personligt öga mot öga med ett annat företag för att se hur vi skulle kunna hjälpa varandra. Det kunde vara genom direkta affärer eller vi kunde öppna dörrar till varandras nätverk. På 20 minuter hinner man otroligt mycket. Jag hade hört om mötesformen tidigare men aldrig praktiserat den. Tyvärr. Jag testar den gärna igen framöver.
Summa sumarum. Resan började lite svajigt men tog sig med råge och slutsummeringen blev att kryssningen var mycket lyckad. När människor möts, vill varandra väl och ser varandra som möjligheter då kan allting hända. Och gör det. Jag åker gärna nästa år igen. Häng med.
mvh/u
Reklambyrån Stolt Kommunikation utbildar,
coachar och utvecklar varumärken. Är du så
känd, stolt och efterfrågad som du vill vara?
Om inte - bygg ditt varumärke. Du har en enorm
potential. Är du Stolt? Stolt. Eller Stolt!